Vägar

"artikel"
Upp till bevis!
17 november 2011 var jag i en välfylld Bygdegård i Katrineberg. Det var med stor förväntan som vi alla såg fram mot denna information, angående upprustning av väg 546 mellan Åmot och Alfta.
http://arbetarbladet.se/torget/1.6116318-upp-till-bevis-?articleRenderMode=article_full_discussion%3Fm%3Dprint
 
Det här är en intressant utveckling apropå vägar. Att åter göra grusvägar av dåliga asfaltsvägar. Det är lätt att få såna här tankar själv ibland när vägarna är bedrövliga och vägunderhållet obefintligt. Men så tänker man tillbaka på arsenalen som behövdes för att hålla grusvägarna i skick. Det fanns ett vägverk som grusade, skrapade, vattnade och saltade året runt och den skötseln kräver nog även en grusväg idag. Hemska tanke, hur skulle en ounderhållen grusväg fungera när vägen blir knölig, massorna hamnar i rännstenen och skrapningen inte blir så frekvent.
 
Det talas hela tiden om att en levande landsbygd behöver fiber-uppkopplinging och det mesta av fokus ligger på det, men när vi vaknar upp och inser att vi nästan saknar vägar för såväl bilar som kollektivtrafik så är det ett minst lika stort problem.
 
Ja tänk att hur det blivit och vi frågar oss nästan aldrig vad vi får för pengarna. Vad ska vi med bilar och kollektivtrafik när det inte finns vägar. När man var ung trodde jag inte att utvecklingen kunde gå bakåt men nu är jag inte lika säker. Problemet är att har man en glasstårta i kylen och drar ur elkontakten så blir det inte automatiskt en glasstårta igen när man sätter i den. Det blir något annat som inte är så roligt.
 
Jag måste få citera Mona Castello och det hon skrev på facebook idag. Det skulle finnas en bruksanvisning på hur en kommun/land whatever skulle skötas. Jag kan bara hålla med. Finns det en så är det dax att plocka fram den nu.:/
 
//Kröpen
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0