Miljöranking av Sveriges kommuner.

Nordanstig förbättrar sig rejält i miljörankingen av Sveriges kommuner. Från en 246 plats i fjol till 141 plats i år. Klicka på länk för att se rankingen. Där finns också ytterligare fördjupning.
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.329754/hela-listan-sveriges-alla-kommuner-miljorankade





Trevlig midsommar.:)



Trevlig midsommar tillönskas alla i Gnarps folkkommun.:)


Också en byggnadställning.



Om det inte blir målat på östra gaveln i sommar kan jag inte skylla på att det inte finns byggnadsställning i a f. Vilket flätverk. Funderar på att sätta svenska flaggan på toppen.:)

Match på Hoppa i kväll.

Norrfjärn/Gnarp-Bergsjö IF
på Hoppskogen den 20/6 klockan 17.00.
Välkommen på Nordanstigs derby.
                                    Norrfärn/Gnarp  


Vindkraft.

På nunet.se pågår en liten debatt om vindkraften. Publicerar mitt senaste svar där för att berätta vad jag personligen står i ämnet.


Efter att ha setts som flummig grej i årtionden har de alternativa energikällorna börjat fungera och utvecklingen accelererar. Många har insett att det fungerar ju faktiskt. Och jämnfört med att sätta upp ett vindkraftverk, reglera vatten och förstöra sjöar, älvar och mindre vattendrag och förvara utbränt kärnbränsle i bergrunden och elda fossila bränslen så tycker jag att vi ska ge vinkraften chansen. Jag är beredd att ta mitt ansvar för den energi jag behöver. Finns det möjlighet att förvara utbränt kärnbränsle i Nordanstig då är vi skyldiga att göra det så länge vi vill ha el och är för kärnkraft. Vinden är en kraftkälla som ständigt omger oss och det är smart att kunna ta vara på den.

Inom mitt parti Socialdemokraterna tror jag att många äldre teknokrater inte vill acceptera vinkraftens möjliheter. Det är bara en av de alternativa energikällor som de häcklat och dömt ut i årtionden. En åsikt som de nu försöker föra över på den yngre generationen politiskt engagerade. Det finns bra vindkraft och den fungerar och kommer att fungera ännu bättre i framtiden. Det var samma sak med bioenergin. Sista siffran jag hörde var att Sverige värms med 31,7 % bioenergi idag. (med reservation att jag fattade artikeln fel) Fungerar utmärkt.

Sitt inte och bromsa den här utvecklingen nu. Ni ser hur det gick med elbilen. De som försökte utveckla den hindrades och vi förlorade hundra år. Tänk er en etablering av förvaring av utbränt kärnbränsle i Ulvberget. Då skulle ni få höra ett ramaskri.


Gnarpsinitiativet på Facebook.


 

Vi ska bli regionens cykeltätaste och mest kollektivtrafiksåkande by.
Vi ska jobba på att vara en öppen by och berätta för människor vi möter att vi vill dela den med andra.

Gnarpsinitiativet fick idag sin 50-ionde medlem på Facebook. Jag är supernöjd och hoppas att vi kan fortsätta arbeta med dom här små målen och att vår inställningen kommer att leda till aktiviteter som kommer att gagna byn på sikt. Tack!

Bjuder också på en uppsats som jag tycker passar in på initiativets andra mening.  "Kan man planera ett postmodernt samhälle modernt?" Av Martina Hyberg http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1319681&fileOId=1319682



Mvh//Kröpen


Gnarpsskolans 50års jubileum. Dressyrtävlingar på Klubben.

I helgen händer det grejor för alla och envar. Gnarps skolan firar sitt 50års jubileum imorgon lördag 5/6 med start 9.45. Och på ridklubben hålls dressyrtävlingar för ridhäst både lördag och söndag med start 9.00. Cafeterian är öppen och det finns hamburgare att köpa ute på stallbacken.

 
Program för Jubileumsdagen på skolan
5 juni 2010


09.45  Ungdomsspelmanslaget spelar i Gnarpsviljan

10.00  Rektor hälsar välkommen

10.05  UK-Nämndens ordförande Boerje   Bohlin talar

10.15  Marschtrumensemblen spelar

10.25  Sven Norman talar om skolans  historik

10.35  Invigning av nya skolgården

10.45  Hela skolan sjunger

11.00  Rektor avslutar den officiella delen  och Ungdomsspelmanslaget spelar  
           på skolgården
11.00-13.00 Skolan håller öppet hus och aktiviteter på skolgården

 


RSS 2.0