Släpp in dom.

Även i Gnarps Folkkommun finns det människor som behöver få komma in. Släpp in dom. Låt dom inte fortsätta trampa på. Nu är jag inte helt nykter men jag menar det jag säger. Håll till godo med en gammal Fred. Godnatt!


 



Loppis på Gnarpsviljan.

Hem och leta genom gömmorna. För under Mid Sweden Rebels SWAP på Gnarpsviljan den 27 februari erbjuds alla som har något roligt att sälja att hyra loppis-bord för 50 kronor. Ring Anders 073-81 04 712 för bokning av bord.




Låt loket dra tåget "igen".

Tänker på de möjligheter vi faktiskt har efter att ha läst Pantzares blogg. http://bpantzare.bloggagratis.se/2010/0 ... amma-hall/ Och att kommunen skulle försöka ta till vara på den goda kraften i stället för att dika ut oss och jämna ut den i resten av kommunen. Var ner på Viljan mitt i veckan. Undrar hur många kommuninnevånare som vet att Sundsvallsungdomar pendlar till Gnarp, tränar och tar tåget hem efteråt helt naturligt. Och att resecentrumets parkering är knötfullt fem dagar i veckan. Där ser jag en del problem med ett tågstopp och resecenter i Jättendal. Kan någon kommunpolitiker blunda för dessa fakta. Ärligt, måste man ta bilen till Jättendal för att åka tåg till Hudiksvall är det nog lätt hänt att bilen fortsätter till dit också. Och likaså åka till Jättendal från Gnarp för att åka till Sundsvall. Från Jättendal blir pendling endast intressant norrut då man i princip redan befinner sig i Hudik. Och norrut skulle vi behöva ännu fler förbindelser från Gnarp redan nu.
Men det är som Tracy Chapman säger. "Finally the tables are starting to turn"







Nu finns det Gnarp-tröjor att köpa igen.

Nu finns de populära Gnarp-tröjorna till försäljning igen. Intäkterna går oavkortat till utåtriktad verksamhet för att sätta Gnarp på kartan.
Föreningen GNARSP är en ideell förening i Gnarp som verkar för att samla upp och driva närings- och utvecklingsfrågor i Gnarp. Länk http://gnarp.org/wiki/index.php/F%C3%B6reningen_GNARSP






T-shirt i 100% bomull. Tröjan finns i svart i storlekarna S-XXL. Pris 100 kronor. Vill du ha en mejla mig på [email protected] Eller ring 073-81 04 712.





Är all uppmärksamhet bra?

Nordanstig "En vargfri kommun" Ja det blir nog svårt att påverka om vi inte har några speciella kontakter eller känningar i varg-världen.:) Är förslaget eller motionen ett oförslag. Hursomhelst har nyheten flygit iväg ända till Svens Jakts hemsida. Det sägs att all publicitet är bra. Vi får se hur det går i den här frågan.
Länk till Svensk Jakt.
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/Nordanstig--en-vargfri-kommun/

Genomsnittligt totalt taxeringsvärde kommunvis Fritids och helårsbostäder 2009.

Genomsnittligt totalt taxeringsvärde kommunvis Fritids och helårsbostäder 2009.
Första tabellen som visas i länken är fritidsbostad. Välj sedan helårsbostad i rulllisten och hämta tabell för att se bostadshus.
http://www.h.scb.se/scb/bor/scbboju/cgi-bin/bj_mapp.exe?DB_TABLE=bo0601a5.px&MAP_TYPE=H&RADIO1=4&RETURN=bo0601a5.asp&TIME1=2009&V1_NAME=1_0&VR_NAME=(none)





Loppis på Mid Sweden Swap 27 feb.

Nu gott folk är det dax att börja städa ur garderoberna och andra skrymslen där hemma inför Mid Sweden Swap som hålls på Gnarpsviljan 27 feb.  www.midswedenrebels.se Hyra per/bord, endast 50 kronor. Tryck på bilden för att se annonsen i full storlek. Eller följ länken till Mid Sweden Rebels hemsida.







KOM IHÅG! Premiärfiske på Herrgårdstjärn.

Glöm inte premiärfisket på Hergårdstjärn.
Gnarps Fiskevårdsområde inbjuder till premiärfiske på Herrgårdstjärn. Tryck på annonsen  så visas den i full storlek.
 

Här är Sveriges miljöbästa kommuner.

Här är Sveriges miljöbästa (och sämsta) kommuner.
Miljöaktuellt rankar Sveriges 290 kommuner.
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.281988/hela-listan-har-ar-sveriges-miljobasta-och-samsta-kommuner



Premiärfiske på Herrgårdstjärn.

Gnarps Fiskevårdsområde inbjuder till premiärfiske på Herrgårdstjärn. Tryck på annonsen  så visas den i full storlek.
 






Bilder.

Under Jan-Feb efterlyser vi bilder på förskräckliga cyklar och mopeder. Skickas till [email protected].
Adress till sidan. http://sites.google.com/site/gnarpsmaskinochteknikforum/



Gnarps Maskin- och Teknikforum.

Jag byggde en Huvudsida åt forumet.  http://sites.google.com/site/gnarpsmaskinochteknikforum/  Målet är en lättsam kul sida om teknik. Kolla vår nye forummedlem förresten.:) Skicka in era maskinbilder. Gärna med någon rolig kommentar. Länken till forumet hittar du på sidan. Kröpen.

Gnarps Maskin- och Teknikforum.

Behövde ett drev till slungan. Det resulterade i ett nytt forum. Välkommen att regga er om ni brinner för maskiner och teknik. Brevlådan är skrivbar för alla.:) Följ länken.
Kröpen
http://gnarpsmaskinochteknikforum.webbland.se/

Helg igen och 2010.

Ja efter några dagar på Tjärnvik är det nu dax för trettondagshelgen. Hade sparat ihop lite BL-tid så jag kan vara ledig på tors-fre oxå, Skönt. En hisklig kyla har vi fått. Idag när jag trampade hemåt vid 12 tiden var det -18 och rätt kraftig motvind. Bilisterna gav mig lite idiotförklarande blickar.:) Men jag är varmt klädd och har hitta en superbra kombination av kläder som jag fick plocka ihop ur en katalog på jobbet. Bra vantar, ansiktsskydd och riktiga kängor är också bra om du vill åretrunt cykla. (När jag sitter och bloggar om det här nu, så blir jag plötsligt uppringd av ett sällskap som sitter och dividerar hur långt jag cyklar varje morgon).  Jag kom på att jag aldrig har mätt. Kanske är det 4,5 kilometer. Sällskapet har gissat på allt mellan fyra och sju.:)

Nåja vi går mot ljusare tider. För Er som aldrig hört det så kan man använda definitionerna på ljusets comback. Med; Trettondagen, Ett tuppfjät. Tjugondagen, Häst och lass. Kan de vara från Bondepraktikan? (Nu ringer dom igen och säger att det är fem kilometer. Det har de plockat fram på datorn).:) Med ljuset kommer livet tillbaks kanske lite mer av måsten hemmavid oxå. Därför är det bra om vi kan utnyttja den här tiden till att göra kväll tidigt och vila.

2010, ja jag hoppas på ett bra år för oss Gnarpsbor. Vi har en inre kraft att utföra storverk tillsammans, det vet vi och har bevisat. Men samtidigt har vi ju alla fullt sjå att få hushållsekonomin att gå ihop också. Oftast glömmer jag bort vilket privilegium det är att kunna ha ett jobb på en cykelturs avstånd. De flesta pendlar och jag ser dem ge sig iväg varje morgon. Lite senare fylls parkeringen vid Järnvägsstationen och ibland står upp till trettio bilar och några cyklar där när jag är på hemväg.

Hemma skulle det behövas en ny målning av fasaden. Jag hoppas det sker i sommar. Vi flyttade till Ås våren 1997 och då målade vi om huset från vitt till gult, men nu måste det som sagt göras igen. Det var lite lättare att motivera sig då. När vi var ung ville vi bevisa för andra att vi dög någonting till. Nu tio år senare ska vi liksom bevisa för oss själv att vi fortfarande klarar nått överhuvudtaget.

Ja det är bara att streta vidare som sagt var. Vi träffs därute på vägarna, på Ica och i föreningarna. Hoppas det blir ett kanonår.:)


Buffy Sainte-Marie

Kolla på det här om Buffy Sainte-Marie. Ni kommer att bli så inspirerad att ni inte kan sova ikväll. Jag lovar er.:)
http://svtplay.se/v/1827839/k_special/b ... inte-marie

Lite mer info. http://sv.wikipedia.org/wiki/Buffy_Sainte-Marie

Gnarpsexpo!

Vi i föreningen Gnarsp har tittat lite på det här med en presentation av byn. Något trevligt vi kan ta med oss, eller skicka med andra för att ställa upp i olika sammanhang och berätta lite om möjligheter till vardag, fritid och livsstil här hemma. Det är tänkt att den ska funka både i samband med aktiviteter och även som miniutställning.

Finns det några kreativa tips och idéer till en A4 sidas kort-presentation av byn så skulle det också vara toppen.

Jag har byggt ihop en början. Frågan är hur den ska inredas (text och bilder). Den nedan är ca 2.40 bred, ca 190 hög och består av fyra sektioner. Välkommen med förslag. Skicka ett mejl på [email protected] Jag lägger dit en bild med en cykel framför så att ni ser storleken.
Kröpen






Färgen är mer som bilden med cykeln då jag inte kunde använda blixten rakt framifrån.:)





RSS 2.0