Ledning och styrning Repris

Jag kom och tänka på den här boken ikväll och även att jag hade gjorde ett blogginlägg med anledning av den för ungefär ett år sen. Beställ den gärna, kostar inte många kronor. Frågan författaren ställer i inledningen är alltid lika aktuella och jag tror de flesta blir nyfiken på boken bara av att läsa den. Jag kör bloggen i repris oxå. Håll till godo.:)
 
"Överallt omkring oss ser vi dåligt ledarskap, till exempel tjälskott som inte har lagats, studenter som inte kan läsa och skriva, bilar som måste återkallas, bortslösade skattekronor, gator och torg där man inte går trygg. Listan är lång och för varje dag blir den längre. Varför är det så?"
 
 
 
Från 20120825
Här är det länge sen det bloggades någonting senast men nu känner jag att det är läge. Förra fredagen sprang jag runt på stan och handlade lite efter jobbet. Kom på att jag behövde en ny, läsa på bussen bok och sprang in på bokhandeln. Efter lite letande hittade jag "Management enligt Puh" av Roger E Allen. Den fångade mitt intresse.

Kanske var det inledningen som var anledningen.:)
"Överallt omkring oss ser vi dåligt ledarskap, till exempel tjälskott som inte har lagats, studenter som inte kan läsa och skriva, bilar som måste återkallas, bortslösade skattekronor, gator och torg där man inte går trygg. Listan är lång och för varje dag blir den längre. Varför är det så?"

HALLÅ!!! Den här måste jag läsa tänkte jag. Men vadå? Tjälskott som inte lagas beror det på dålig ledning? Jag började läsa.

Roger E Allen gör mycket riktigt som titeln antyder jämförelser med berättelser från Nalle Puh´s värld. Nu kan jag direkt säga att Nalle Puh böckerna heller är så lättbegriplig speciellt för en forna Haddängsbo. Men hur som helst. Läser du boken blir du medveten om vikten av en bra ledning. Allen hävdar bestämt att en stor del av de problem vi dagligen konfronteras med beror på oengagerade, ostrukturerade chefer som lägger ner onödigt mycket tid på svårbegripliga sofistikerade teorier om chefskap än att jobba med att förbättra verksamheten och tilllämpa de sex grundläggande ledningsfunktionerna som ingår i en chefs arbete. En ledares främsta uppgift enligt Allen förutom att bidra med stabilitet är att vara ett gott föredöme För oavsett vad hon/han kommunicerar så sätter hennes/hans sätt att vara ribban för verksamheten.

Nu ska jag inte berätta för mycket om du vill läsa boken. Men vilka är de sex grundläggande ledningsfunktionerna då? Jag känner att jag inte kan undanhålla er dem. För jag tror att du kan ha nytta av dem oavsett om du planerar att bygga ett växthus hemma, ordna en kräftskiva i byn eller bygga en kraftverksdamm. Läs gärna den här boken, den är riktigt rolig. Jag lånar gärna ut den. Det är bara att höra av sig.:)

*Fastställa mål
mål och delmål
*Organisera
analysera vad som behövs för att nå ditt mål. vilka resurser behövs och vem är mest lämpad att genomföra dem.
*Motivera andra
ett skäl till att han/hon ska hjälpa dig att nå målet.
*Utveckla människor
stärka förmågor
*Kommunicera
löpande tala om och informera för alla vad som händer i projektet.
*Mäta och analysera
hitta en mätmetod som berättar hur det går och berätta det för medarbetarna så att de vet vad de gör rätt, så att de kan göra saker ännu bättre.

//Kröpen




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0