space-time och en ny syn på platsbegreppet.

I takt med att globaliseringen har blivit ett vedertaget begrepp har platser, nu i betydelsen "det lokala" ställts mot "det globala". I många fall har det inneburit att plats har fått en ny betydelse. Forskare menar att det är ingen mening att skilja tid och rum åt, det finns endast rum-tid (space-time) Denna rum-tid är en uppsättning sociala relationer; det rumsliga är detsamma som tiden utsträckta relationer . Samhällets geografiska organisering blir därmed  en förutsättning för produktionen av det sociala och inte endast dess resultat.

Sammanfattningsvis kan sägas efter den här lilla utflykten i platsernas betydelse att:
Värden kan inte längre ses som en mosaik där platserna utgör diskreta bitar. Istället ska platser ses som noder i ett nätverk eller delar av ett globalt system. Alla platser ska ses som mötesplatser där sociala relationer , hur platser påverkar varandra, processer och återskapande strålar samman. Behovet att omformulera platsbegreppet ska ses i ljuset av den totala rörligheten har ökat. Platser är inte längre vattentäta containrar som kan studeras isolerat.

Jag får väl tacka bloggens läsare för att ni gjort mig sällskap när jag försökt bryta ner lite om boken "Platser som produkt" tankar kring platsbegreppet. Jag tycker det är jättesvårt att greppa men jag känner att jag fått lite mer kött på benen.

//Kröpen


Kommentarer
Postat av: frk Karlsson

Å jag som har nog med att hålla reda på vart jag är och vart jag ska, nyss, nu och sen.

2012-03-01 @ 22:07:56
URL: http://www.frkkarlsson.se
Postat av: Kröpen

Det jag förstått är att se plats som något som är lokaliserat i rummet (location)kan ha sina risker. Storskaligt, gamla Jugoslavien. Småskaligt kanske Nordanstig är ett bra exempel. Men då vill det till att också vi politiker är medvetna om det här så att vi inte späder på problemen. Se på Nordanstig som en glest befolkad stad med tätorterna med sina kransbyar som unika stadsdelar/boendemiljöer som måste få utvecklas utifrån sina förutsättningar och tillsammans med de andra tror jag är en bra grundinställning. Det är här det är så fantastiskt bra med föreningsrådet och kommunstyrelsens utvecklingsmedel. Stora koncentrerade satsningar kommer inte så många till del, utan små uns av utveckling lokalt är att föredra.

2012-03-01 @ 22:39:35
Postat av: Kröpen

Jag tror att kommunens agerande i div frågor historiskt varit en dödskyss för Bergsjö som samhälle. Bergsjö har varit viktigaste handelsplatsen mellan Hudiksvall och Sundsvall och varit beroende av kunder från hela kommunen.

2012-03-01 @ 22:53:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0