Klättring på Skuleberget

Vi tog en tur till Höga Kusten i lördags. Målet var Skuleberget och de klättringsleder de ordnat där eller Via Ferratan som den kallas. Berget så mycket avskräckande ut. Först trodde vi att den vita leden "den enkla" var en överkomlig led då den var för ungdomar mellan 5 och 80 år. Men ni vad vi fick klättra, det var rena utmaning för oss.  Efter ett besök på Naturum begav vi oss i väg för att hyra utrustning och en lätt chock infann sig när vi förstod vart vi skulle klättra. Efter säkerhetsgenomgång och fullt munderade i klättersele gav vi oss iväg. På selen satt två karbinhakar. En skulle alltid sitta i wiren som var monterad längs leden och flyttas över vi varje öglefäste. Jag tyckte det funkade bra tills vi kommit upp 50 meter men sen drogs jag med lätt höjdskräck. Det blev egentligen inte bra förrän vi kommit riktigt högt upp då försvann den plötsligt. Jag och Gunnar försökte klättra utan att ta hjälp av fotstöd och wire därav viss panikkänsla ibland. Och även om du vet att du är säker är det sista du vill att bli hängande i selen.
 
Sammanfattningsvis var det en kanonupplevelse och det var värt varje öre av de trehundrakronor det kostade. Jag lägger ut lite bilder här nere så kan du se hur vi "Jag, Gunnar, Fanny och Moa letade oss uppåt mot fika i toppstugan. Tryck på länkarna för att se respektive hemsidor.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0