Så var det fredag igen och...

När jag betraktar talgoxarna som lever inne på Tjärnvik känner jag mig verkligen som en idiot. Här har vi urtypen på anpassningsbara och intelligenta individer. Det har gått en vecka sen vi fick beskedet att vi skulle läggas ner. Ok det kom inte som en blixt från klar himmel, men vi var liksom inte beredd. Just nu känner jag mig varken anpassningsbar eller intelligent. Jag får helt enkelt plocka fram all motivation jag har för att jobba på även om jag vet att det leder fram till en obönhörlig nedläggning. 

Typ "Före upplysningen fick jag bära ved och hämta vatten. Efter upplysningen fick jag bära ved och hämta vatten." Det är väl inte riktigt så här det menas utan mer att; även om du får insikter måste du fortsätta att göra det grundläggande. Men det funkar även här då du måste göra det som var dag måste göras till den dag verksamheten upphör

Det känns som beslutet om nedläggning tagits i någon annan slags verklighet som är bortom vårt förstånd och lagar. Det för tanken osökt in på taoismen.

Människan följer jordens lagar.
Jorden följer himmelens lagar.
Universum följer Taos lagar.
Och Tao följer sig själv.

SCA står nog för urkraften i vårt mikrokosmos. Och nu ska Kartago utplånas.  Men frågan är. Vad är Tjärnvik? Är det verksamheten? Personalen? Lokalerna? eller hela betingelsen? Går det överhuvudtaget att utplåna?

Paradigmskiftet verkar hursomhelst vara här och då ramlar jag in på en artikel jag läste idag av Jan Gradvall. Det avhandlade U2´s arbete med albumet ACHTUNG BABY och de 5 omständigheterna som ledde fram till succén. Kanske kan det även skänka hopp till oss arbetare på Tjärviks Trä, Gnarp och kanske även kommunen. Även om jag är tveksam till det sistnämnda alternativet.:)

Punkt 1. DE "DÖDADE" DET GAMLA. Innovationen beskrevs av nationalekonomen Joseph Schumpeter som "kreativ förstörelse", dvs man måste utplåna det gamla för att ge plats åt det nya.

Punkt 2. DE VÅGADE RISKERA FÖRVIRRING. Förvirring ja, verkligen. Vi får försök att sätta andra ramar än ekonomiska då vi tänker. Det känns som try and error metoden passar bäst nu.

Punkt 3. DE BEGAV SIG AV TILL EN NY PLATS. Det kanske funkar för mig och det skulle absolut funka för kommunen.

Punkt 4. DE VÅGADE PROVA SAKER. Inga problem för mig och Gnarp.

Punkt 5. DE VAR INTE TVINGADE ÅTERUPPFINNA SIG SJÄLVA. Men det är vi.:)

God Kväll.

// Kröpen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0