Arbete sökes.

God kväll

Det här är ett inlägg som jag önskar att jag inte skulle behöva skriva. Åtminstone inte under den närmaste två års perioden. Men nu står vi här med beskedet att Gallo Timber avvecklar och lägger ner vår arbetsplats Tjärnviks Trä. Det har varit ett privilegium att ha haft en i min mening trivsam och välavlönad arbetsplats på så nära håll. Det bästa har definitivt varit gemenskapen. Vår underhållsavdelning, de två skiftlagen i sågen och laget i sorteringen har genomsyrats av mycket jäklaranama och en proffsig inställning. Har det inte varit för det, är jag säker på att det varit färdig sågat för länge sen. Vi har haft en lyhörd arbetsledning och jobbat med en platt organisation och en levande dialog.

Men nu gick det inte längre. Brist på, och dyr råvara, en produktionskostnad som vi marginellt kunde påverka, som var helt beroende av investeringar vi ev kunnat få och ett fortsatt dåligt pris på den färdigsågade varan. Plus att de modernare sågverken också har problem med råvaruförsörjningen och att deras resultat är helt bundet till att de går för fullt.

Och nu står vi här, ett 40-tal arbetsglada, mestadels män och funderar på vår framtida försörjning. Läget kunde ha varit bättre. Vi ska ut och konkurera på en allt hårdare arbetsmarknad och vi är experter på sågning, torkning och virkeskvalitet. Det är för tillfället ingen framtidsbransch och även fast vi vet att vi kan så mycket mer, är det lätt att känna sig väldigt begränsad . Vi kommer att behöva allt ert stöd, hjälp och vägledning för att forma våra framtida liv.

Vi ska naturligtvis inte kasta yxan i sjön utan försöka se möjligheterna. Några av oss kommer säkert att erbjudas jobb inom koncernen eller kan någon annan verksamhet lokaliseras dit även om den inte är lika personalkrävande. Andra har kanske en bra ide som de inte fått den rätta anledningen att sjösätta, och redan om ett par år så kommer några säkert att tycka att det var det bästa som hänt dem. Men jag behöver bara gå till mig själv. Det är ett visst kaos i huvudet och bara tanken att inte cykla till Tjärnvik varje morgon smärtar.

Sa jag att jag sökte jobb? Välkommen om du har förslag.:)

Kommentarer
Postat av: pelle

Jag känner starkt för er anställda. Har råkat ut för samma sak för länge sen. Det är tufft att stämpla i många år. Men det blir så här när aktieägarna bestämmer förväntad vinst uppnås ej.Vi får se vad kommunen kan göra. Har inga större förhoppningar eftr Trimas nedläggning

2011-12-02 @ 20:24:16
Postat av: Kröpen

Tack Pelle. Vi ska kämpa.:)

2011-12-02 @ 20:44:28
Postat av: Sverker Söderström

Fint skrivet i en för bygden svår stund.

2011-12-05 @ 22:03:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0