En liten idé kring folkhälsa.

Det heter ju att vi ska förbättra folkhälsan och få våra ungdomar att röra på sig och det är här jag har en idé. I en tid där det är brukligt att köpa kepsar, mössor, byxor och jackor för symboliskt höga belopp tror jag att det begränsar föräldrars möjlighet till att inhandla sport- och fritidsutrustning. Och utan vettig utrustning är det svårt att pröva på diverse idrotter. Tack och lov finns det några aktiviteter där de inte behöver fler prylar än ett par justa skor och på sin höjd en racket men i många fall är det precis tvärtom.

Min ide är en typ stiftelse eller organisation lokalt som tillhandahåller sport- och fritidsutrustning att låna under längre(en säsong) eller kortare tid(enstaka tillfällen). Det här har prövats på lite olika ställen i Sverige bla annat i Röda korsets regi eller i form av ett fritids bibliotek i en kommun.

Det jag vill understryka min idé är att det här inte ska vara någon sorts fattigvård utan att utrustningen ska lånas ut helt förutsättningslöst så att alla har möjligheten att pröva det mesta. Det är oxå en möjlighet för ungdomarna att själv välja att pröva diverse aktiviteter då det är väldigt lätt att som förälder tillhandahålla den utrustning till idrotter där man själv har sitt intresse.

Jag vet inte riktigt hur verksamheten kunde bedrivas men det lär behövas rätt mycket plats och en engagerade stab frivillgarbetare som administrerar och håller utrustningen i trim Det här kunde finansieras av gåvor av pengar och utrustning, bidrag och donationer. Vet inte heller om utrustningen skulle finnas ute och ägas av klubbarna eller centralt för lån på ett ställe. Kanske skulle det innefatta all slags fritidsutrustning ex kanoter, tält och musikinstrument. Ja någonstans får man väl dra en gräns för att göra det realistiskt. Jag har för mig att i Kiruna lånar hockey laget ut utrustningen till ungdomslagen tills de når junioråldern.

Glad Påsk! förresten:)






Kommentarer
Postat av: Karl-Erik-Nordlund

Hej

Finns det några utvärderingar gjorda från de ställen där detta har prövats?



KEN

2011-04-23 @ 08:49:54
URL: http://ken.nunet.se/wordpress
Postat av: Kröpen

Jag har letat lite. Men det är nog en jättegrej som kräver brett engagemang Men jag läste reportaget från Kiruna i Riksidrottsförbundets tidning för några år sen.

2011-04-23 @ 13:20:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0