När fan blir gammal.

Tack och lov! Heliga Maria så har snön lugnat sig lite så vi kunde komma ut och röja lite runt portar och trappor här hemma. Arbetsdagen innehöll också till stor del snöskottning men då var det ingen hejd på snöandet men ikväll kändes allt mentalt lättare då vi fick lite uppehåll.

En av dagens stora noteringar i radiolurarna är när Ulf Adelsohn intervjuades i egenskap av SJ ordförande. Så här sa han.



– Det här med att ha ett delat ansvar, det är i allmänhet inte så bra. För det finns någon som har det slutliga ansvaret gentemot kunderna och det är vi, men ansvaret för att leverera är fördelat på förfärligt många olika parter.

Och.

– Det gamla SJ är uppdelat i åtta delar, nio till och med kan man säga, och då blir det väldigt, väldigt svårt och tungt.


Vidare.

Ulf Adelsohn tycker att regeringen bör tillsätta en utredning för att se över det splittrade ansvaret och dessutom se vad det krävs för investeringar för att järnvägen ska fungera. Exempel på dagens uppdelning är att ett separat bolag har hand om godstrafiken, att ett annat bolag har hand om tågstationerna och att spåren som alla kör på sköts av Trafikverket. Om parterna satt närmare varandra skulle det vara lättare att samarbeta, menar Adelsohn.

– Då har man ju en direktkontakt i alla fall. Förr var det ju en myndighet, ett verk eller ett bolag. I dag är det ju uppdelat på så många. I det här krävs det ju att alla sitter nära varandra och har absolut daglig och stundlig kontakt, säger han.


OK det lät väl vettigt Men i nästa tanke. Vem var det som sa det? Jo Ulf Adelsohn. Men, vad har hänt. Har han gått och blivit Socialdemokrat på gamla dar.:) Som socialliberal har jag inget emot den fria marknaden. Och som Sosse gillar jag att vi har ett bra samhälle som skyddar och servar medborgarna. Men jag måste medge att jag blev imponerad av hans slutsatser.


Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd rycker senare i nyheten in och tar Ulf i örat och styr upp det ideologiska och säger.

– Jag tycker alltid att det finns anledning att utvärdera till exempel hur trafiken fungerar på våra spår, hur det ser ut med underhåll eller hur det ser ut med kapaciteten. Men däremot att fastna i en organisationsfråga. Nu har vi ju en avreglerad tågmarknad. Jag tycker att det är mycket bättre att ha fokus på: Hur gör vi för att det ska fungera, säger hon.

Länk till nyheten.http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4261182

Hihi, men för mig är du dagens hjälte Ulf. Och visst är det så. Lite problem är det ju med tågen nu i vinter och infrastruktursatsningarna lyser med sin frånvaro. Iaf i vår del av Norrland. Vi håller tummarna för lite bättre väder några dagar.:) 


Kommentarer
Postat av: Karl-Erik-Nordlund

Han måste ju ha en skruv lös. Eller har verkligheten hunnit ikapp honom?



En bra bit in på 1900- talet var vägnätet också uppdelat på samma sätt.

Varje fastighetsägare ansvarade för sin lilla vägsträcka av landsvägen som gick förbi varje stuga. Av någon underlig anledning så gick man ifrån detta system och centraliserade vägnätet.



Kanske något för SJ att ta efter?



KEN

2010-12-27 @ 23:04:27
URL: http://ken.nunet.se/wordpress

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0