Kollektivtrafik Nordanstig.

Hade ett intressant samtal med en kompis i veckan kring kollektivtrafiken och speciellt den som erbjuds de som pendlar till och från jobbet under veckan inom och utanför kommunen inklusive helger För folk jobbar ju även då. Vi vill ju som alltid få inflyttning. En av de första saker som en potentiell inflyttare checkar då han planerar en flytt borde rimligtvis vara kollektivtrafiken. Hur ser det ut i den här kommunen? Är ni nöjd med tillgängligheten då det gäller arbetsrelaterade resor med buss och tåg? Är det en bra balans mellan linjer som sköter kommunens resor ex tll skolor och vårdinrättningar kontra arbetsresor? Alt. Skulle du kunna tänka dig att flytta till kommunen om kollektivtrafiken fungerade bättre isf hur? En ökad tillgänglighet kunde kanske bidra till en större inflyttning och ett större skatteunderlag. En familj skulle kunna klara sig med en bil istället för två. Kollektivtrafiken är en resurs som ska utnyttjas optimalt. Mejla mig dina synpunkter på hur du tycker det fungerar [email protected] eller skriv en rad här nere. Naturligtvis lämnar jag inte ut några personuppgifter.

Kommentarer
Postat av: Kröpen

Har fått mig tillsänt en beskrivning om vad som gäller för kollektivtrafiken och det är inte enkelt att förstå. En riktig snårskog. Ska läsa igenom det och försöka komma tillbaks med en förklaring. Min ambition med den här bloggen är diskutera om det går att göra Nordanstig tillgängligare vid resor till och från arbetet. Men jag är inte säker på att reglerna för kommuners ersättning för kollektivtrafik gagnar en sån utveckling. Återkommer.:)

2010-12-12 @ 17:51:36
Postat av: Kröpen

En ny kollektivtrafiklag är på gång. Läs om den här. http://www.sweden.gov.se/sb/d/13048/a/143369



2010-12-13 @ 18:37:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0