Fjärrvärme

Idag var det dagen med stor F som i fjärrvärme för mig, då jag är invald som ledamot i Styrelsen i Nordanstigs Fjärrvärme. Nu föddes iof inte bolaget förrän idag då det var dags bolagsbildning. Jag anmälde mitt intresse till valberedningen i mitt parti då jag som gammal styr och regler mekaniker tycker det här med pannan och torkarna på min arbetsplats är rätt fascinerande med bränsle blandningar och driftskurvor. Samt att det är en ide som tilltalar mig att istället för uppvärmning med ex eldning eller pellets i varje fastighet ha en gemensam anläggning som matar många fastigheter. Huvuduppdraget för Nordanstigs Fjärrvärme består i dagsläget i att ta över och driva kommunens befintliga värmeanläggningar i Bergsjö, Harmånger och Strömsbruk i ett gemensamt bolag. Om verksamheten är möjlig att utveckla på fler orter får framtiden utvisa då investeringskostnaderna är höga och kräver att många fastigheter ansluts. Är bara priserna för värmen konkurrenskraftig tror jag säkert det finns intresse. Problemet är som vanligt kommunen geografi med många tätorter. En modell som har presenterats som använts på andra platser är att en fastighetsägare vid anslutning kan dela upp anslutningskostnaden på 60 månader. Det lät tilltalande istället för en hög engångskostnad. Speciellt om man samtidigt behöver investera i ett nytt uppvärmningssystem i fastigheten om man exempelvis idag kör direktel.

Mötet gick väl sådär för mig. Det var min debut på kommunalkontoret. Lite rampfeber, många ny ansikten, nya rutiner mm. Har kanske kunnat gjort en del saker på ett lite annat sätt så här efteråt. Men fick bra svar på mina frågor och information om hur verksamheten funkar idag. Fick summa summarum lite kommunpolitisk skolning idag.:)

// Kröpen


Kommentarer
Postat av: Nizze

Så nu är du med the pamp-ers ;)

2010-12-30 @ 21:43:58
URL: http://nizze.gnarsp.com
Postat av: Karl-Erik-Nordlund

Jag hoppas vi får lite insiderinformation i fortsättningen.

Allt som inte är sekretessbelagt är offentligt.

KEN

2010-12-30 @ 22:09:38
URL: http://ken.nunet.se/wordpress
Postat av: Kröpen

:)

Några yngre har ju entrat politiken de senaste mandatperioderna men det verkar inte bli kvar så länge. Min generation har ju nått den åldern då vi borde ta tag i det här men frågan är hur många som har tålamodet. Förr har det definitivt inte räckt till för mig och jag förstår om yngre politiker blir frustrerade. Förändringar sker långsamt och systemen är tröga. Risken är att det som ska göra nytta för innevånarna i stället utvecklas till någon slags spelform av svälta räv där det tävlas i att inte tappa fattningen. Men nu är jag så gammal att det spelar ingen roll längre.:)

2010-12-30 @ 22:14:48
Postat av: Kröpen

@KEN Kommunens egen info lär väl komma ut snart hoppas jag.:)

2010-12-30 @ 22:21:35
Postat av: Ove Wallberg

Är det lite kontroversiella beslut som togs så lär det vänta på sig. Jag menar information om beslut.

Ove

2010-12-31 @ 10:37:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0