Fakta om kollektivtrafiken.

Skrev om kollektivtrafiken i min förra blogg och spekulerade kring om att man med hjälp av den kunde göra Nordanstig attraktivare och tillgängligare för inflyttning genom att erbjuda ett flexibelt pendlingspaket för de som vill åka kollektivt till och från jobbet.

Nu är det många faktorer som styr kollektivtrafiken och jag har fått mig tillsänt lite fakta som jag vill redovisa.

*Kommunen betalar c:a 2,5 miljoner för kollektivtrafiken i form av nettoförlust. Linjerna 29 och 33  finansieras av landstinget, (Mellan Bergsjö och Hassela finansieras av kommunen) men även X-tåget av lanstinget. Alla som löser biljetter och åker med dessa linjer bidrar till finansieringen för landstinget.

*Alla andra turers biljettintäkter hjälper till att finansiera kommunens kollektivtrafik. Undantag är rena skolbusslinjer som är särskilt upphandlade. Att sätta in en till buss för att klara fler arbetsresor kostar c:a 1 miljon
.
*Varje innevånare som flyttar in i kommunen bidrar med skatteintäkter och direkta stadsbidrag till en viss summa. Utjämningssystemet gör att kommunen får visst stadsbidrag för varje åldersgrupp. Barn är alla upp till 20 år men är uppdelade till beräknade genomsnittskostnader för varje åldersgrupp inom sektionen barn. Från 20 till 65 är en annan grupp, där minst stadsbidrag utgår. Efter 65 och fram till 80 ökar stadsersättningen och efter 80 ökar stadsbidraget, dvs en ökning för varje ålderssegment. Alla beräkningar görs med schablon efter beräknade ekonomiska resurser i förhållande till kommunala kostnader.

Med andra ord så är det inte enkelt att öka servicen nämnvärt utan att det kostar pengar. Men faktum kvarstår att ökad tillgänglighet gör kommunen attraktivare Nu är en ny kollektivtrafik lag på gång. Där i korthet som jag fattar det ger privata aktörer möjligheten att ordna bussturer parallellt med den upphandlade på kommersiell grund. Ett exempel skulle kunna vara att får ett bussbolag lönsamhet på att köra Hassela-Bergsjö-Jättendal-Gnarp-Sundsvall så är det fritt fram. Jag vet inte vad den nya lagen ger för möjligheter. Om den hotar den befintliga trafiken eller kommer att innebära ett lyft för arbetspendling. Det får tiden utvisa. Men lagen har kommit till för att uppmuntra resande över landstings- och kommungränser för att gagna regionbildningen. Länk till pressmeddelandet om ny kollektivtrafik lag. http://www.sweden.gov.se/sb/d/13048/a/143369

Tack för hjälpen med faktauppgifterna. Kröpen




Kommentarer
Postat av: Nizze

Att tänka Nordanstig är att tänka för litet - i framtiden gäller regioner. Men helt klart, det där med kollektivtrafik är inte enkelt. Det är viktigt var av-och på-stigning sker och vilka som åker med.

2010-12-16 @ 20:22:56
URL: http://nizze.gnarsp.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0