Djup kris kan vara enda räddningen.

Jag har en tidigare arbetskompis som brukar säga"Det måste bli sämre innan det kan bli bättre" Eftersom det är en av de absolut klokaste människor jag har träffat så vet jag att han har rätt och han har även övertygat mig med diverse exempel. Nu är jag därimot helt säker efter att ha läst Ronald Fagerfjälls artikel i Di 16/10 i avdelningen RAKT PÅ SAK. Måste bara få delge er det här. Det är för bra. Passar lika bra som vägledning oavsett om det gäller företag, föreningar eller kommuner. Håll till godo.:)

Fagerfjäll skriver:
Det går aldrig att rädda en organisation som går bra, hävdade den gamle företagsdoktorn Ulf af Trolle. Vad han menade var att framgång föder övermod och överdrifter. När lönsamheten är som bäst är affärsiden redan överexploaterad. Det är dags att göra nått nytt men självsäkra direktörer kör vidare i gamla spår. Med kris och elände är det motsatsen. Då kommer öppenheten och beslutsamheten i en organisation som vill revanschera sig.

Sedan tar Fagerfjäll några exempel och avslutar artikeln med orden.

Det går nämligen att rädda en organisation-bara den är i tillräckligt djup kris.:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0