När jag och The Old Beast skruvar bort snön.

Nu är det äntligen riktig vinter vilket jag tycker är jättehärligt. När det är riktig vinter måste snön undan och då måste jag fråga The Old Beast om hjälp. The Old Beast är en underbart bred och kraftfull snöslunga när hon nu fungerarar. Men det hör inte till vanligheterna. För en timmes skottning får du vara beredd att tillbringa åtminstone ytterligare en timme i verkstan. Och idag var hon otroligt motsträvig.

Tydligen gillade hon inte när jag hade slalomglasögon och hörselproppar för hon började lägga ner var tionde meter. Jag drog OCH jag drog. Hon gick och hon stannade och tillslut gick startsnöret av och rullade in i kåpan. Jag bogserade in henne på verkstan(hon är tungdragen så det svartnar för ögonen) och satte igång. Ut igen, stannar jag drar igång henne OCH plötsligt lossnar start snöret från dragplattan. Hit skulle en normal person aldrig kommit, och en idiot gett upp, men inte jag. In på verkstan igen, och då förstod jag även vad felet var, hon fick ännu mindre bränsle än förr. Tankfiltret var ogenomträngligt för bensin. Fixade det: utomhus för att inte förpesta hela huset med bensin lukt och in på verkstan igen och fixade dragsnöret. Drog ut henne och äntligen var vi överens och bättre blev det med lite skruvande på ställskruvarna. Nu gick skottningen som en dans och vi var klar på nolltid. MEN VARFÖR!!! ska det alltid krångla så förbanat¨. Jag har haft så himla mycket nytta av slungan. Men när andra skottar undan snön, så får vi skruva bort våran. Så när vi väl kommer igång gäller det att snabbt prioritera var det är viktigast att få undan snön, då hon närsomhelst tvärt kan lägga av. 

Orsaken till att hon överhuvudtaget kom till Åhsens var att ingen annan ville ha henne. Och sånt som ingen annan vill ha hamnar här. Hon hade inte rosat marknaden i sin ungdom och när hon bodde hos sin sista ägare dit svärgubben sålt henne,  tackade hon med att skicka ut vevstaken genom motor blocket. Svärgubben blev tvingad att ta tillbaks henne och sedemera hamnade hon här.

Här kunde historien ha slutat om inte Johnny Hiltunen skänkt mig en gammal Briggs and Stratton motor från en jordfräs. Det var lite pyssel men motorn men den är urstark (när den funkar) och går nått annat sönder brukar Erik fixa det.
Jag vet bara inte om jag ska älska eller hata henne,  Besten.:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0