Ang en högstadie skola i Nordanstig.

Jag tror att för de kommuninnevånare som inte satt sig in i hur beslutet kommer att påverka elevernas undervisningen och arbetsmiljön för lärarna tycker idéen att dra in en högstadie skola är ett bra förslag då de i första hand tänker på ekonomin.

Men efter att jag frågat dottern om hon tycker att hon går i en bra skola(Harmånger) och hon svarade att hon tyckte det och att hon trivs + att vi besökte paneldebatten i Harmånger där varningsklockor ringde och varningslampor blinkade. ex, Brist på arbetslokaler för lärare, obefintliga idrottsmöjligheter vintertid, osäkert om matbespisningen skulle räcka till, digitala kartor, undervisning i alla tillgängliga lokaler i Bergsjö mm.

Jag åkte till Harmånger med en övertygelse att det var bra med ett högstadium i Bergsjö och kom hem med motsatt uppfattning. Allt är inte pengar och varför flytta skolan från det område där folk vill bo och där kommunen dessutom har en vision att få folk att bosätta sig på.

Men visst funkar det med ett högstadium i Bergsjö. Men se till att bygga ändamålsenliga lokaler först i sånna fall.

Jag tror på fullt allvar att skolledningen räknar med att om vi lägger högstadiet i Bergsjö kommer en del elever att välja andra skolor och lokalerna kommer att räcka till. Dvs någon annan ska lösa problemen åt dem. Mitt tips är. sätt inte era ungar i andra skolor vid en ev stängning av Harmånger. Låt skolledningen ta ansvar för de beslut de fattat.

Det vore ärligare att skolledningen sa så här. "Vi väljer ett högstadie alternativ där flest antal elever har möjligheter att välja ett annat. För det är dyrt och olönsamt att ha många ungdomar i kommunen".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0