Fredag

Fredag.
Veckans sista vardag.
Gick upp i morse och ringde skolan över pingis borden.
Kunde inte få något bra svar då rektorn hadde mötes dag.
Vi går vidare med det här till veckan.
Snön faller igen och trots snö bristen så är skotrarna igång igen.
Kul för skoter entusiasterna som satsar så mycket på vinter säsongen och
oftast inte får valuta för pengarna.
Och kanske det bästa vi kan åka skidor med hunden på spåren.
Jag och Fannan brukar skida upp till Erik och Signe Backlunds gamla torp
Där grundade de den cykel verkstad som jag fortfarande har prylar ifrån.
Försöker föreställa mig hur det kan ha varit. Erik berättade att det inte var så lukrativt
där uppe. Fast jag måste säga att han var en av de mest facinerande mäniskor jag mött.
Ett lugn som jag verkligen avundas och en total kärlek till sitt värv.
Verkligen en mot pol till Gabriel på yxfabriken som for omkring som en tornado även han beundransvärd. Att få stopp på honnom var som att lägga sig på järnvägen och hoppas bromsbanden på ångloket var utbytta. Att jobba på yxfabriken var som att befinna sig i något sort drama från antiken. En gång yttrade Gabriel följande replik i ett känslosamt läge.
-Måste livet vara så här. Tar det inte slut snart.
Dramatik på hög nivå alltså. Jag tar ett till citat oxå.
-Priset ska inte vara det verktyg med vilket vi säljer produkten.
Så sant som det är sagt. Det betyder i det här sammanhanget att kan man bara lyfta fram produktens förträfflighet och få kunden att uppskatta denna, så är priset av underordnad betydelse. 
Innom Svenska kyrkan har jag de gångna åren träffat mäniskor som är produkter av sin egen förträfflighet. Och mamma mia vart tog självkritiken vägen. Räcker bara minnet en dag i tiden.
Och jag som som trodde att självransakan var ett av kyrkan historiska fundament.
Hur ska jag om jag inte lyckats gjort en vettig ekonomisk manöver kunna predika ekonomi för en församling mäniskor som är ekonomi. Märkligt, Och vad ska kyrkan med folkliga representanter när de tvingas verkställa beslut som inte ens fått pasera deras hjärnor. Folkkyrkan är lika stendöd som dess demokrati.
Nä nu ska jag gå och läsa Svensk Idrott och sova.
Natti. Kröpen 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0