CB-radio i Gnarp med omnejd.

För några år sedan när vi flyttat från Ås till Hammarbacken, ungefär samtidigt som vi fick fiber indragen i huset kännde jag mig plötsligt kallad. Tänk om det gick att komunicera med varandra helt utan operatörer, d.v.s. datorer och tal från en maskin till en annan M2M eller vad det kallas. Efter mycket fundrande förstod jag att sambandet stavades radio, eller datakommunikation med radiomodem. Men radio, allvarligt, under hela min uppväxt existerade kommunikationsradion i en helt annat universum än det jag levde i. Inte ens åren på elteleprogramet i Hudiksvall fick mig att bli intresserad, det var först när datorn kom som jag började bli intresserad av något samband maskiner emellan.
 
Efter mycket fundrande beslöt jag mig att börja från grunden med den äldre typen av radioapparater som satt i var mans bil på sjuttio och åttiotalet. Jag pratade med gubbarna i mopedklubben som varit aktiv tidigare, de skrattade gott när jag ville börja med radio trettio år försent. Hur det var fick jag låna en gammal Krakow av Sune och en antenn, inhandlade en 220/12V adapter på Jula och körde igång hemma på Hammarbacken; jag hörde inte ett ljud. 
 
Tänkte att det kanske måste vara radion som är felet ändå och inhandlade en TEAM kommunikationsradio på postorder från Conrad samt en bilantenn. Uppe på Öran hörde jag den första mänskliga rösten, en tysk långtradarchafför. Efter ett tag tog jag mod till mig och ropade på tvivelaktig engelsk, bara för att bli informera om att jag pratade i vad jag tyckte han sa, "Tysk rundradio" Något måste vara fel tänkte jag och läste instruktionsboken lite bättre, det visade sig att jag lyssnade på fel modulation och efter att ha ändrat hörde jag flera europeiska språk, men inga svenskar. Jag tänkte att det måste bero på antennen och beställde en 5,5 meters aluminiumantenn som jag drog fast på skorstenen, det blev lite bättre, men inga svenskar. 
 
Vid det här laget hade Sune, Rolle och Rune börjat tyckt synd om mig och satte upp egna stationer och äntligen kunde jag börja prata radio, men då hade det tagit säkert tio månader sedan jag satte igång. Nu kör vi sporadisk när det faller på, för det mesta jag och svärgubben på kanal 4 AM, AM eller amplitudmodelering är den ursprungliga sändningssättet på CB-radio och ses idag som lite förlegat när i stort sett hela Sverige kör ett sändningssätt som heter SSB. Men idag förstår jag att även om jag har en bra radio så är det svårt att ta sig ur Gnarpsdalen i nord och sydlig riktning. Efter att ha kommit överns med en kille från Harmånger så lyckades jag prata med honom förra hösten, så helt omöjligt är det inte. Justerade antennen ytterligare i sommar, bytte maströr mm så nu kan jag fina sommardagar när  radiovågorna rullar in från havet går det att höra radiotrafik på nästan varje kanal.Jag funderar på att skaffa en radio med SSB i vinter för att försöka kontakta någon av de närliggande stationerna utanför Gnarp. I somras satt jag upp en antenn på sjöboden i Norrfjärden och körde mot Hammarbacken och det gick riktigt bra.
 
För dig som vill bekanta dig med CB-radion så finns en svensk stationsmartikel med alla stationer som du hittar här  https://linje12.net/matrikel/Stationsmatrikel.pdf
Har du en gammal radio och vill sätta igång så behöver du en bra halvvågsantenn 5,5 meter och en 220/12V adapter så är det bara att köra. Rune och jag finns på kanal 4 AM i stort sett varje kväll så det är bara att ropa. Just kanal 4 är bra då störningarna från järnvägen är minimala. 
Här kan du läsa mer om CB-radion eller privatradion som den också kallas. https://sv.wikipedia.org/wiki/PR-radio
 
Kanske träffs vi ute i etern.:)
//Kröpen
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0