Ryggrad

Jag har tappat bort min ryggrad. Ring mig om ni skulle hitta den.

Effektiv Ineffektivitet.

Nederbörd jämnar ut sig över tid. Det gör temperatur också. Jag är en en excentrisk person. Soptunnemodellen känns helt logisk för mig. -Jaha var det igår? Det missade jag. -Jaha är lördagen den femtonde på en torsdag?
-Jaha, hänger bilnyckeln hemma i nyckelskåpet? Då jag har liftat till Hudiksvall för att hämta bilen 

Ärligt, jag börjar vänja mig. Det har alltid varit så här och kommer så att förbli. Man får försöka fokusera på det bra som i alla fall kommer ut ur soppan. Bryta ihop och gå vidare liksom. Finns det några bevis att det kan komma något konkret ur någonting oorganiserat. I det sammanhanget vill jag framhålla kommunstyrelsens överklagande av vargfri kommun som kom in en dag för sent. Ibland kan ineffektivitet vara effektiv. Lite som lotteri.  Allt jämnar ut sig, det tar bara lite tid.:)

Julkul på Gnarps ridklubb 4/12.


Till er som missade energiseminariet i Norrbo.

I torsdags var det energiseminarium i Norrbo. Jag blev så klart eld och lågor att åka, men en massa annat kom imellan. Nu har ni som missade det chansen att se det iaf då ett av Sören Hermansens föredrag finns upplagt på Youtube i fem delar. Nedan finns länken till första delen. Här är lite bakgrund. Jo det oxå. Nu kan ni pröva vårt eget forum. Länken hittar du under headern. Här är adressen. http://www.ahsens.egetforum.se/

Sören Hermansen från den danska ön Samsö. Här har man genomfört ett stort projekt med att skapa lokal energiproduktion, baserad på fl era olika alternativa material och tekniker. Detta har lyckat så väl, att man i dag är självförsörjande på energi och också kan exportera. Detta har även lett till att avfolkning ersatts av inflyttning.





Det var länge sen kommunalrådet kom från Gnarp.

Efter veckor av snickrande för att få till en majoritet i kommunen är det nu i praktiken klart att Nordanstig får ett minoritetsstyre bestående av S, V och Mp. I stort sett kommer styret att likna valresultatet. Det blev inga tydliga majoriteter för någon av de partier som bestämde sig för att samarbeta före valet. Och kanske fanns det inte hellre några andra lösningar. Varje parti har sitt ansvar mot sina väljare. Och man ger ju sig in i en valrörelse med ambitionen att få egen majoritet. Centern har kunnat valt ett aktivt samarbete, men går nu mot opposition och lämnar sitt passiva stöd till S, V och Mp att leda kommunen. Centern har sina väljare. Det är ett nytt val om fyra år och har nu möjligheten att visa hur alternativet till deras politik fungerar. S förhandlingsgrupp hade mandatet att hitta en lösning, men fick direktiv av sina medlemmar att söka samarbete med Centern vid ett eventuellt val av borgerlig samarbetspartner. 

Finns det nu några vinnare när varje parti känner sig mer eller mindre missnöjd? Absolut hävdar jag. Det blir i stort sett omöjligt att driva ideologiska frågor. Allianser över blockgränserna skulle ha fått en närmast förlamande effekt på politiken. Och kanske det bästa. Vi kommer att få en levande politik där bara bra förslag och frågor som kommer att överleva. Varje beslut måste förankras. Det blir en tuff uppgift för politikerna att komma överens men medborgarna tror jag kommer att vinna på det här i längden. Det är jag övertygad om.

Och vårt nästa kommunalråd är från Gnarp. Det var inte igår precis. Åke var den senaste någon gång på 80-talet. Jättekul! Jag säger ett stort Grattis till Monica och önskar henne all lycka vid rodret i att manövrera Nordanstig de närmaste fyra åren.:)



Nya länkar och dans på Kultur Stjärnan.

Nordanstigs Fronten har en ny sida. Besök oss på  http://nordanstigsfronten.blogg.se/

Prova även Nizzes nya politiska blogg på. http://men.gnarsp.com




På onsdag är det dans på Kultur Stjärnan klockan 19.00. Levande musik och trevligt folk! Gratis inträde.

Välkommen!



 

Julmarknad på Bersberget i Gnarp


Julmarknad
på Bersberget i Gnarp
Tombola, Knallar, Glögg,
Varmkorv, Kolbullar. Kaffe
och smörgås inomhus.
Tomten kommer 14.30
Lördag den 20 november kl. 12.00 - 15.00
Välkomna! Gnarps Hembygdsförening



Trima-lokalen i Bergsjö.

Har semester idag. = Tid med att undersöka saker. En sak som borde ligga i alla kommunmedborgares intresse är att  Ålö-koncernen hittar en köpare som är beredd att köpa Trima-Lokalen i Bergsjö. Där kan arbetstillfällen skapas och vår gemensamma skattekraft kan växa. Jag fick veta på ett möte jag var på i veckan att lokalen värms upp och sköts. Bra, positivt. Tänkte att idag ska jag gå ut på nätet och se hur lokalen marknadsförs på fastighetsmarknaden.

Till min stora förvåning hittar jag i stort sett ingenting. Ok, jag vet att det att det är Ålö-koncernen som äger lokalen och också säljer den när- och till vem dom vill. Men vad gör vi i kommunen för att tala om för marknaden att här, i Nordanstigs kommun finns en lämplig industrilokal som står tom samt att uppmuntra Ålö till en försäljning.

Det har pratats om några lokala entreprenörer, något investmentbolag till och med  kommunen har nämts. Men annonseras fastigheten ut på öppna marknaden någonstans? Det vore intressant att få veta. Det kan vara så att det behövs mark undersökningar för att lokalen ska kunna bjudas ut. Jag tror på en lösning där en entreprenör tar över och driver fastigheten efter bästa förmåga. Och självklart vill Ålö ha betalt. En kommentar jag hört under tiden före valet var att Ålö var så fruktansvärt dyra på fastigheten. För dyra för vem. För den lokala marknaden i Nordanstig eller för den öppna marknaden som objektet inte verkar ha nått.

Utförsäljningen av vägverkets lokaler i Gnarp är ett bra exempel. Entreprenören har gjort ett bra jobb och där sjuder det av liv. Är det någon som vet mer om hur lokalen i Bergsjö marknadsförs. Tipsa och lägg gärna länkarna här på sidan. Det är Ålös angelägenhet till vilken lokalen säljs men det är på vårt och kommunens ansvar och intresse att frågan hålls vid liv.

NIF-Tipset

Försäljningen av NIF-tipset pågår för fullt. Raderna ska vara inlämnade till den 15 november. Bor du på annan ort går det bra att mejla raderna till mig [email protected] och sätta in pengarna på pg 80 000-3. Frågor ring 073-8104712. Vill du sälja kan du ladda hem ett underlag här. 

RSS 2.0