Tupp!

Ja det är så det förkortas det politiska tobaksuppdraget. Den här mandatperioden föll det på mig. Jag kanske är fel person att ha det då jag vare sig rökt eller snusat. Jag har liksom ingen relation till drogen. Idag fick vi en genomgång av arbetet mot tobaken och bla en kontraktsform som heter Tobaksfri-Duo.

Vi kan informera ungarna om riskerna, att det är dyrt, föregå med gott exempel som vuxna mm, men resultatet blir oftast att det blir än mer förbjudet och spännande.

Det är just det här med förståndiga vuxna och bra förebilder som är problemet. Det finns inga barn som äger aktier i ex swedish match. Vågar vi berätta för ungarna hur kallblodigt tobaksindustrin arbetar. Aktieägarna, säker med god inkomst, hälsomedvetna, intar "rätt" kost, tränar och tar han om kroppen. Många gånger omedvetna om tobaksindustrins marknadsföring metoder som vänder sig till ungdomar och människor i de lägre samhällsskikten. 

Sätten att marknadsföra sig är många. Man ser till att cigaretter exponeras  av kändisar, i bloggar, ungdomskultur och musik. Man får det liksom att passa in i en destruktiv livsstil. Känner inte ungdomarna till metoderna är det lätt att de faller offer för dem här. Frågan är? Vågar vi erkänna för oss själva och ungarna att det är så här gamla människor jobbar.

Vi tar några låttexter. Välkommen in Veronica Maggio "Massa skor i hela hallen, folk vid fläkten som röker Det är fest hos mig i kväll och hela världen är min ". Oskar Lindros "men jag har samma trasor på och röker samma marlboro jag minns varenda scen ifrån vår film från och med nu från och med". Orup "Cigarettminut" Jag kan plocka fram fler exempel. Jag brukar påminna tjejerna när jag ser dem läsa bloggar där människor poserar med cigaretter.

Ni hör ju själv. Nått ansvar borde man väl kunna ta själv det är ju ändå 2011. Får man betalt av någon för att göra sånt här? Många gånger är det förstås en slump men alltid. Tillåt mig tvivla. Sponsrar man bloggare och kändisar för att påverka och rekrytera? Jag lämnar frågan öppen.

Sen när man sitter fast i ett missbruk eller i andra änden då följdsjukdomar av rökningen håller på tar en, så kommer aktieägarna in i bilden igen. Då i medicinindustrins skepnad. Då är det dags att tjäna pengar på rökarna en andra gång. Rökavvänjnings produkter, hjärt- och lungmedicin, cellgifter och slutligen smärtstillande.

När jag var ung föraktade jag rökarna. Det skäms jag för nu. Det är det här sättet att arbeta mot kanske de svagaste och mest utsatta som jag föraktar. Jag tycker vi ska berätta de här historierna också. Någon tycker säkert att jag tar i men det lidande en lungcancerpatient får genomlida vill jag inte att någon ska behöva uppleva.
 

Lite bilder från tävlingsträningen på ridklubben.



Fanny



Linn och Albin.



Moa och Calle



Moa och Calle



Linn och Albin.



Acke och Carina



Moa och Calle.



Moa och Calle.



Trude.



Fanny och Milina.



Acke och Sussi







Börje.



Börje och Carina.



Fanny och Linn.



Anna-Karin

Höstlovsöppet på Kulturstjärnan.


Vilken afton.:)

Ikväll hände det grejer. Typiskt torsdagar.
Kom hem cyklande vid halv fyra med 2 liter laktosmjölk. Stuvade makaroner, stekte korv och åt med tjejerna. Carina kom hempendlande med bilen vid 18.00 och jag stod beredd att haka på transporten. Fanny ledde på hästen och hon och jag begav oss upp på ridklubben för att bygga banan till träningen som började 18.30. När vi var klar kopplade jag bort vagnen och for hem och hämtade övriga tjejer. Bytte om, liftade med tjejerna för att hoppa av vid Kulturstjärnan där Sven pratade ungdomsfond och filmen om Gnarpsvilje-projektet visades på biografen. Och vilken fin kvalitet det har blivit på utrustningen där nere. Superbra filmduk och ljudet skiljer som natt och dag. Efter filmen köpte vi fika och hade trevligt i Kultis cafeteria. Kulturstjärnan kommer att köra lite filmer och sälja fika fortsättningsvis, det ser jag fram emot. Hann med god marginal ner till pingisspelarna på Gnarpsviljan och höra så att allt var ok inför seriehelgen. Tre lag i olika serier ska iväg då. Sen en promenad hem för att ge hästarna vatten och gå med hunden. Det är väl underbart att det går och göra så mycket kul på en enda kväll. Fantastiskt!


Filmkväll på Kulturstjärnan.

I kväll visas filmen om Gnarpsviljan på Kulturstjärnan. Sven Norman håller föredrag om ungdomsfonden. 18 30. Fri entre. Fikaförsäjning. Välkommen!


Lokala Nyheter.

Den här artikeln/bloggen i Aftonbladet(se nedan) tror jag har en poäng om hur den lokala dagstidningen ska överleva i framtiden. Tidningarna svämmar över av lätttillgängliga värdsnyheter och statistik. Men de lokala små historierna som du måste anstränga dig för att hitt. Som många gånger kommer till för att du odlat en bra relation till dina läsare är desto mer svårfångade. Egentligen, i en tidning är det textmaterialet som är det väsentliga, inte att tidningen ser ut som en dataskärmssida. Annars skulle text-TV inte överlevt de senaste deceniernas teknikutveckling. Spara in på tidningskvaliteten och höj textkvaliteten.:)

http://amerika.aftonbladet.se/2011/10/25/vanligt-och-lokalt-ar-nyckeln-till-framtiden/


Byaspan i Gnarp.

Vill du göra en insats för tryggheten i vårt samhälle ca två nätter per/år. Du sätts upp på ett schema och får dina tilldelade nätter i god tid. Intresserad? Kontakta Tore Wennman för mer information. Eller maila mig så vidarebefordrar jag dina uppgifter. [email protected]


Kjell "Hammaren" Johansson död.

Slagrepetoaren var inte så stor. Men det hade ingen större betydelse då det spel han hade var drivet till fulländning. Tack Kjell Johansson. Jag sätter dig på det allra finaste stället på minnenas hylla.:) Här i par med Hasse Alsér. Hasse som också vår egen Sune de Beau lärde känna.





Lite från Hushållningssälskapet.

Hittade en bra folder om närvärme http://hs-konsult.hush.se/dotnet/GetAttachment.aspx?siteid=80&id=3623 hos Hushållningssälskapet http://www.hush.se/ Här är fler bra foldrar http://hs-konsult.hush.se/?p=10380&m=2638

GNARSPNET #29 21-23 oktober!


Nu är det mindre än 24 timmar till Gnarp invaderas av uppemot 150 dataspels entusiaster från Stockholm i söder till Östersund i norr. Tider: Första insläpp Fre 16:00 - Stänger Sön 14:00 Plats: Kulturstjärnan Gnarp Datum: 21-23 oktober! Inträde: Publik/Besökare 50:-
Länk till Gnarspnets hemsida: http://gnarspnet.blogg.se/



The Swedish Immigrant Trail

En liten rar film från Chisago County där de pratar om och inviger projektet The Swedish Immigrant Trail. Det var hit Vilhelm Moberg kom för att få insperation för sin utvandringsepos. Countyt som skulle bli Karl-Oskar och Kristnas hemvisst i den nya
världen. Det var hit en viss Daniel Lindström från Hassela kom. Daniel som sedemera grundade staden Lindstrom.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lindstrom,_Minnesota

 

Datum för SWAP spikat.



Bild från 2011-års Swap på Viljan. Härligt folk, härlig stämning.

Datum är spikat för 2012 upplaga av Mid Sweden Swap. Den går av stapeln den 25 februari på Gnarps Viljan. Håll dig uppdaterad på www.midswedenrebels.se Välkommen till senvinterns stora marknadshändelse i Gnarp.




Trygghetsvandring i Gnarp 19 oktober.


Kvällsfunderingar.

Sitter och pluggar inför OL-nämnden imorgon. Resurserna är små för den lilla kommunen med en växande äldre befolkning. Här krävs uppfinningsrikedom för att klara alla åtaganden framöver. Vi är helt utelämnade till duktiga lokala entreprenörer och investeringar utifrån för att behålla skattekraften. Politikerna kan fördela skattekronorna och skapa förutsättningar men för att få några jobb och framtid behövs duktiga företagare. Fast det ideella är oxå viktigt för oss. Här i Gnarp är vi välsignad men lite fler kidz vore kul.

Appropå det ideella Vi i kommunen är på god väg att ta över en samlingslokal vars förening har en ansträngd ekonomi. Inte ett alls ovanligt tillstånd för kommunens föreningar. Lokalen är viktig, lika viktig som alla de andra samlingslokalerna i kommunen. Jag kan inte låta bli och tänka på de fortsatta förutsättningarna för vårt tvåårs projekt Nordanstigs Föreningsråd. Mycket av tillkomsten av rådet var att kommunen hade begränsade resurser att stödja de ideella föreningarna Ett sätt att frigöra kapital och bistå med administrativa tjänster. Men vilka signaler sänder det här ut och hur ser förutsättningarna ut för Föreningsrådet ut fortsättningsvis 

Det är här det känns haltande. Om kommunen går in och äger en lokal som ska skötas av en förening vars ide är att äga och driva lokalen. Hur kommer då att den fortsatta föreningsfeelingen att se ut och vem är tex huvudman för uthyrningen. Vilken sak jobbar man för? Och vilken signal skickar vi ut till de övriga föreningarna i kommunen vars lokaler jag tror vi aldrig kommer att kunna ta över när de har ekonomiska problem. Vad är då skillnaden på den här lokalen och de övriga? Jo kommunen har verksamhet i lokalen.

Det finns en lokal som kan likställas med den i kommunen, som en förening äger och som kommunen nyttjar, Gnarpsviljan. Där står kommunen för värmen och en del lokal- och fastighetsvård men föreningen är ändå en fri förening. Ett mycket sundare förhållande. Föreningen äger lokalen och sköter bokning och annat administrativt Jag tycker att det här alternativet är det intressantaste och mest livskraftiga i långa loppet och kommunen äger inte lokalen.

Som det ser ut i dagsläget tillhör det inte kommunens kärnverksamhet att äga samlingslokaler men målet ska vara att vi genom god ekonomisk hushållning ska kunna erbjuda drifts- och investeringsbidrag. Hjälp föreningen upp på fötter och ge dom bättre förutsättningar att driva lokalen.

En användbar anknytning.

Jag var till Njurunda och köpte några cider igår(lördag). Då jag såg Din Turs buss i Njurundabommen. Tänk om någon av våra busslinjer som trafikerar Nordanstig kunde köra upp till Njurunda bommen. Vi har 29:an som går Hudiksvall-Gnarp-Sundsvall men på det här sättet kunde vi resa mer frekvent. Kunde kanske 35:ans sträckning användas (Bergsjö-Jättendal-Harmånger) + att vi lägger in Gnarp och Njurundabommen. (Sen tillbaka till Bergsjö igen via Gnarp som en ringlinje) Där kan resenären byta och få tillgång till Sundsvall och Din turs statstrafiknät. Vi måste så klart ändra och köra fler turer med 35:an Men det skulle gå att dra ner lite turer på 33:an i stället. Kanske bara köra skol- och pendlingstrafik. Bästa lösningen vore att få Din turs linje 20 att vända i Gnarp men det kan vi nog se oss i stjärnorna efter.:)
Se här vilken fin tillgänglighet det är till Sundsvall från bommen som ligger så nära. Klicka på länken för turlista.

http://www.dintur.se/print4web/Landsbygdstrafik/110814_111210/Landsbygdstrafik_20_110814_111210.pdf


RSS 2.0