Sundsvall. Sveriges bästa friluftskommun.

Sundsvall utsedd till Sveriges bästa friluftskommun. Nordanstig hamnar i a f bland de tvåhundra bästa på 190 onde plats. Hudiksvall på blygsamma 186. Återigen förtydligas att alla satsningar som görs för att förbättra kommunikationerna mellan Nordanstig och Sundsvall är mycket betydelsefulla. Se länk.
http://outsideonline.se/2010/02/26/bor-du-i-ratt-kommun/





Den kommunala luftballongen.

Den lilla kommunala luftballongen ville inte riktigt lyfta.
Ooooch vi vill också flyga bland de stora ballongerna högt där uppe sa besättningen. Bara vi inte hade de där sandsäckarna med medborgarnas grundläggande behov som tyngde ner oss, sa någon.
Jamen det är ju medborgarna som betalar bränslet, som vi använder i brännaren för att lyfta oxå sa en annan. Kanske är vi för många i korgen? Om någon kliver ur kanske ballongen lyfter, sa en tredje.
Men det är trevligare ju fler som får flyga sa en fjärde. Jag vet. Vi kastar ut en sandsäck till och ser om vi lämnar backen. 
Jo men det har vi provat förr och då brann det ännu sämre i brännare efter ett tag sa den femte.
Kanske kan några av oss åka i grannballongen den är mycket större och modernare sa den sjätte.
Nej det går inte, då blir vi för få i korgen. Det är inte tillåtet sa den sjunde.
Men nu vet jag sa den åttonde. Det ligger en gammal vargpäls nere i korgen. Tänder vi på den så var det väl sjutton om vi inte lyfter.
Men tänk om ballongen brinner upp då sa den nionde.
Skit detsamma bara vi får flyga lite sa den tionde.
FLOFFF!





SWAP/LOPPIS IDAG PÅ VILJAN!

Då är det äntligen dax för alla pryltokiga. I dag går Mid Sweden SWAP+LOPPIS av stapeln på Gnarpsviljan. Över 80 säljare. Servering. Vi startar 10.00. Hjärtligt Välkommna!



Insändare i HT skriven av Kjell Flodin.

Kjell Flodin Skriver om den negativa kommunala utvecklingen i vår östra kommundel. Länk till HT.
http://helahalsingland.se/asiktstorget/insandare/1.1834766-vi-ar-inga-bakatstravare







SWAP-Nostalgiprylar-Loppis. 27/2 på Viljan.

På lördag 27/2 är det dax för en heldag för er som gillar bilar, nostalgiprylar och loppis/kuriosa. Vi kör igång klockan 10.00. Fritt inträde. Servering Kaffe, mackor och hamburgare. Välkommen!

Vi kan fortfarande ta emot bokningar, Swapen: Erik 070-544 98 92 och Janne 070-240 77 60 i Mid Sweden Rebels. Loppis: Anders 073-81 04 712



Järnvägsfritt eller vägfritt?

19 meter från vårat hus går järnvägen. Den skördar varje år ett otaligt antal individer vilt, hästar, tamboskap, hundar, jakthundar och människor. Dess kraft är obarmhärtig och ingen skulle ens komma på tanken att säga ifrån. Sen har vi nollvisionen som decimerar en stor del av klövviltet. Järnvägsfritt eller vägfritt skulle aldrig ens nämnas. Sen hyser jag den största respekten för den svenska jägarkåren som lägger ner tusentals oavlönat arbete på viltvård och eftersök. Jägare jag har talat med i helgen säger att har man problem med rovdjur och går de vedertagna juridiskavägarna finns bra möjligheter att lösa problemet. Så varför försöka fatta egna kommunala beslut i ärendet.

Under helgens bordtennissammandrag på Gnarpsviljan välkomnade jag deltagarna till Sveriges första officiella vargfria kommun. Deltagarna undrade var vi hade vargarna. Vi väntar på att de ska komma, men kommer de får de inte vara kvar i fortsättningen svarade jag. Men nu visste inte så många av dem att Gnarp låg i Nordanstigs kommun heller, så har vi tur slipper vi den kopplingen. Har träffat några föreningsmänniskor som har fått redogjort för Nordanstigsmetoden för utomstående i helgen. Vad säger man, hur förklarar man? Jag tittade på Nordanstigsskylten i Viljan på morgonen och undrade om jag skulle vända den.:( Ledsen.

http://gnarpcounty.egensajt.se


Men snälla söta, vad kallt.

Har golfströmmen slutat pumpa eller vad är det frågan om. På pingissammandraget i går i Gnarp såg fyra lag det bäst att stanna hemma och det förstår jag. Nyss hörde jag att det var stopp på E4. Usch! Det är bara att bita ihop. Idag spelar Nordanstigs tappra fotbollslag innomhuscupen på Gnarpsviljan. Jag ringde Micke Sundberg i kiosken nyss och fick reda på att det var igång. Tappra killar, fotbollsspelarna. Har säkerställt en bilfärd ner till Ica för inköp av extra pellets och vattnet är upptinat för tredje gången.

Det är bara att bryta ihop och komma igen. Aldrig har längtan efter vår varit större nu.:)


http://gnarpcounty.egensajt.se





Nordanstig, nu rikskänt.

Här är ett exempel på de konsekvenser ett överilat, ogenomtänkt beslut kan få. En Facebookgrupp har bildats "Bojkotta Nordanstig" för vårt fullmäktigebeslut i vargfrågan. Har fler politiker kunnat höjt fingret och känt av opinionen där ute i verkligheten har den här tragedin kunnat undvikas. Jag är uppriktigt sagt ledsen att det blev så här helt i onödan då det finns statliga instanser, länstyrelse och riksorgan som handhar frågorna. Precis som med exvis säl som mina förfäder har kamperat med inom fiskenäringen. Jag känner igen hatet men det har också funnits en beundran och respekt för sälen. 

Personligen då. Jag känner mig lite skraj och osäker för det här med vargar som alla andra som inte hanterat dem. Men det är omöjligt att ta ställning i frågan om man som jag aldrig har sett en. Men jag förstår att våra förfäder levt parallellt med dem i tusentals år och att det än idag finns folkgrupper som lever sida vid sida med dem. Vår tamhund inbillar jag mig också stammar från den. Ser fram emot att få mer kunskap i ämnet.

Länk till grupp. http://www.facebook.com/group.php?gid=342943751334&ref=search&sid=694452388.2529366755..1


http://gnarpcounty.egensajt.se



Nordanstig en vargfri kommun? Skolfrågan?

Gör ett bloggsök, Nordanstig på Google. Välj senaste dygnet. Och kolla vad som står i bloggarna. Det är så att man vill sjunka genom jorden. Ska jag lägga mig ner och dra en papperspåse över huvudet som i Liftarens guide till Galaxen. Eller har någon ett bättre förslag.:)

Skolfrågan: Reparera vad som repareras kan. Mitt förslag. En organisation, två lokaler(Harmånger, Bergsjö) Kanske t o m tre lokaler Gnarp oxå t.ex i gymnastik. Lärare som växlar i mellan. Och även elever i vissa ämnen ex språk. Roligare att ha större grupper än 4-5 elever i ex franska. Kanske löser sig problemet själv med tiden då.

                                                          http://gnarpcounty.egensajt.se 
















Gnarp Info.

Föreningen Gnarsp har fått hjälp att sammanställa en snabbinfo på pdf som du kan ladda ner och bifoga till de som vill veta mer om byn och kanske kan bli framtida gnarpare. Tack! Björn.:)
http://docs.google.com/fileview?id=0B3mzz66nkHa0ZjM3YTI3MjktYmFkNS00YmM1LWIwMzctMjYwZTNiNzMyYzZh&hl=en


            http://gnarpcounty.egetforum.se












Fredags tankar.

Ja då har jag ramlat hem på cykeln efter en arbetsvecka. En vecka som i huvudsak bestått av takskottning. Jag tror vi fått läget under lite bättre kontroll men än kan det komma ner rätt mycket snö innan solen tar på allvar.

I lördags skottade vi ridhustaket. Det höll på sluta i en större katastrof. Jag, Fanny, hennes kompis och Zingo vår hund befann sig på ridhusnocken när hälften av snön gav sig iväg. Felet var helt och hållet mitt. Jag trodde helt enkelt att det var för kallt för att snön skulle ge sig iväg. Då kändes det som en god ide att skotta fram plåten i en ränna från kanten och upp till nock och börja skicka iväg snöklumpar på 200 kilo på den solvarma plåten. Jag sa åt tjejerna att hålla sig vid nock om nått skulle hända. Sen jag fått ner avsevärda mängder snö sa jag till tjejerna som sprungit upp och ner och nu befann sig på nocken "att nu skiter vi i det här" och började själv gå mot nocken.
Det var då det hände. Det small till i ridhustaket och snön på min sida och över slussen in på andra sidan brakade iväg. Vi åkte med som vantar i vinden. Jag, hunden och Fannys kompis österut och Fanny åt motsatt håll. Jag och hunden slungades ut efter snön från kanten. Fannys kompis som var lite längre upp lyckades på nått konstigt sätt hålla sig kvar på plåten som väl var. Och Fanny stannade efter snön och kunde promenera ner vid slussen via bomförrådet.

Jag blev skiträdd att någon av tjejerna hade blivit begravda. Zingo låg på rygg och cyklade brevid mig. Jag ropade på tjejerna och kompisen svarade men inte Fanny med en gång. Efter ett tiotal sekunder ropar Fanny som grävde fram min jacka som låg längre ner innan hon fortsatte för att se vart det blev av oss. Det hade gått bra men vi var rätt chockade och vi förstod vad som kunnat hända om vi fått snön över oss. Nu var vi högt upp på taket och det räddade oss. Om snön hade gett sig iväg när vi var på väg ner vågar jag inte ens tänka på.

Hunden på taket? Jo från snödrivan kommer man upp på bomförrådet och vidare upp på slussen och sen upp på taket. Förr har jag alltid tänkt att snörasskydd ska hindra att människor på marken ska få snö och is i skallen. Men det är också till för att hålla snö kvar uppe på taket när man arbetar där. Det har de här veckorna med takskottning lärt mig.

Så var försiktig och tänk er för i helgen om ni beger er upp på tak för att skotta. Speciellt som det verkar bli soligt. Micke på Förmiddagen på P4 citerade Nalle Puh i veckan. Och där hade Puh en poäng. (det är kanske inte ordagrant men tänkvärt) "En ide som verkar vara bra när den är inne i huvudet, kan vara rätt fånig när den kommer ut och folk tittar på den"

Som sagt var. Trevlig helg Kröpen






Två veckor till Loppis.

Nu är det lite mer än två veckor till Loppisen som hålls under Mid Sweden SWAP 27/2. Så nu är det hög tid att plocka genom prylarna där hemma och lista sig för ett bord på Gnarpsviljan . Bordet kostar 50 kronor och bokar gör du genom att ringa mig på 073-81 04 712.
Välkommen!




Gnarpstrofén Rally idag.

Idag söndag 7/2 intar rallycirkusen Gnarp då Gnarpstrofén körs i Gnarp med omnejd. Gårdsjövägen och Öran tror jag hör till sträckorna. Nedan ett preliminärt program jag hittat.

Söndag 7/2 kl 07.30 Anmälan/A-besiktning öppnar.

kl 09.30 Första mastervarv köres.

kl 10.30 Andra mastervarv köres.

kl 11.15 Förarsammanträde debutant och ungdom.

kl 12.00 Start första bil.











Nordanstigs Föreningsråd.

Nu är Nordanstigs Föreningsråd bildat. Ett av rådets största utmaningar är att få loss extra pengar och resurser till föreningsverksamheten i kommunens alla ideella föreningar. Vi i valberedningen behöver nu Er hjälp med förslag på två duktiga föreningsmänniskor från varje socken som är vana att jobba mot förbund, skriva bidragsansökningar och brinner för föreningsutveckling. Eller känner du att det här med föreningsutveckling är din grej och tror på ideen, Välkommen att kontakta oss i valberedningen.
Anders Engström Gnarp samk, Sven Svensson Jättendal, Roger Wester Harmånger och Sören Nilsson Ilsbo




Gnarp Countys forum stretar på.

Det går fortfarande att besöka och skriva i Gnarp Countys forum. Mest handlar det om samhällsinfo från mig samt slagkraftiga kommentarer från redaktör Kulturella. Gå in och titta vad vi hittar på. Du hittar dit genom att följa länken eller gå in i Gnarp.org wikin där du hittar länken längst ner. Det ligger oxå en länk i min blogg. http://gnarpcounty.egetforum.se/board/
Välkommen Alla.:)

Kommunen informerar om föreningssamarbetet.

Huvudnyheter från Nordanstigs kommun
Nordanstigs föreningsråd bildat!

http://www.nordanstig.se/5.9d6a8e1262c2c727d80002703.html

Ett steg mot föreningssamarbete.

Idag var jag och Norrfjärns sekreterare Lars-Ove(Ove) Berglin på ett andra möte på Bergsjögården i ett försök att försöka få till ett samarbete, nätverk och kopetensknut, Nordanstig föreningarna i mellan.
Ulf Sundblad hade skrivit ett grunddokument med ett förslag på stadgar. Frågorna var många, vad föreningen skulle syssla med, verksamhetsformer, ansvar mm. Länk till dokumentet: http://www.nordanstig.se/filearchive/Foreningar/Inbjudan-dagordning-stadgar.pdf

Till slut beslutade mötet att gå vidare med att bilda en ideell förening bestående av alla ideella föreningar i Nordanstigs kommun. En interimstyrelse valdes bestående av Sven Norman Gnarp Samk/ordf. Åsa Persson Ilsbo, Jens Bergqvist Jättendal, Anna-Lena Berglund Arousell Harmånger, Lennart Holmsten Bergsjö och Michael Gradin Hassela. Ett namnförslag kom upp, Nordanstigs Föreningsråd. Medlemsavgiften för föreningarna sattes till 100 kronor.

Till valberedning utsågs Anders Engström Gnarp, Sven Svensson Jättendal, Roger Wester Harmånger och Sören Nilsson Ilsbo. Styrelsen ska bestå av två representanter från varje socken + två representanter för företagarföreningen i nuläget. Ta kontakt med någon av oss om du har förslag, frågor eller är intresserad av att sitta med. För närmare info se länken till dokumentet ovan.

Det är här min fråga till er kommer.:)
Efterssom Gnarp kommer att ha två representanter i styrelsen vill jag ha förslag på intresserade och engagerade personer från Gnarp. Likaså om du känner att det här är nått för dig, så kontakta mig för information. Då gäller det inte bara folk från idrottsföreningar. Utan hela spannet ideella föreningar. Årsmötet uppskattades kunna bli i maj. Mejla mig gärna på [email protected]






RSS 2.0