Insomnia

 
 
 

Tack! Bra!

Tick! http://helahalsingland.se/nordanstig/1.4372567-vision-aven-for-fallfardiga-byggnader
 
 
Tack! Eller äntligen.:) http://helahalsingland.se/nordanstig/1.5241093-kampanj-mot-nedskrapning-i-nordanstig
 
 

Framtida miljöer och behov.

Funderar lite på miljöer, hus och byggnader i omgivnngen. Dåtid och nutid och framtida behov av service. En del byggnader förfaller med en rasande fart. Ta t.ex tvåvåningshusen med lägenheter i trä som byggdes på 80 och början av 90-talet. Flangnade färg och ruttna bräder och omfattande underhållsbehov. Några av dem som stod i Harmånger är rivna idag. Jag sprang där med tidningar på 90-talet och det gick nästan att se hur de ruttnade. Det finns hyreslägenheter i trä som är äldre men i bättre skick. De är lägre längor och skyddas av ett bättre tak. Om vi tittar i tätorterna så håller de rappade husen fortfarande stilen. Sparbankshuset i Gnarp. Hyreslägenheterna på Strömsbruksvägen i Harmånger de äldre husen längs storgatan i Bergsjö. 
 
Det känns ibland som det som hur vi byggde på 50 och 60-talet funkar bättre och är mer bestående än det som byggts senare. Det brukar jag tänka på ibland när jag ser skolan i Gryttje. Den ser fortfarande ok ut och flyter in i miljön bättre än de försök vi har till statsbyggnad i tätorterna. Skolor och affärer med platta tak omgiven av asfalt som skjuter upp här och var och som hela tiden måste  repareras och underhållas. Vi hann väl inte så långt så att miljöerna ser ut som kring exempelvis Opalen i Kvisselby men vi var på god väg och tur är väl det.
 
Jag vet inte vart vi skulle lägga oss om vi planerade nya hyreshus. Tittar man på många moderna hus idag så slutar taket jäms med väggen och väggarna är exponerade för väder och vind och har fasad av trä. Den är iof också alldeles slät och säkert lätt underhållen. Men hur i all värden bygger vi mer bestående. Ska vi börja bygga rappade hus som sparbankshuset. Hur ska miljöerna runt omkring se ut?  Kommer vi att tvingas säga adjö till asfalten i glesbygdens tätorter. Ibland ser man tecken på det. Vi har vägar som får en att överväga om inte grusvägen genom byn hemma i Haddäng inte var ett bättre alternativ. Ska vi släppa in mer av natur och det gröna i sanhällena. Överhuvudtaget ska vi nog inte skapa miljöer som är dyra att underhålla, då ser förfallet än värre ut. Kanske Stocka är det bästa exemplet i kommunen på hur våra framtida tätorter ska planeras.
 
Hur ser våra framtida behov ut? Vill vi bo utspritt eller förtätat? Hur kommer tillgången till livsmedel och affärer att vara framöver? Ska hyreshusen utrustas med matdepåer där budbilar och lokala producenter kan lämna mat på dagtid eller ska vi skapa lokala mötesplatser och servicecentra om inte marknaden kan tillgodose våra behov. Kan hem odlat och lokalt jordbruk utvecklas och bidra till livsmedelsförsörjningen? Behöver vi odlingsytor centralt?
 
Det tål att funderas på.:)
 
// Kröpen
   

what goes around comes around

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det här har jag lärt mig av Fanny. Det är en av de fyra fundament som verksamheten i hennes skola vilar på. Jag har hört det innan men jag har aldrig riktigt satt mig in i vad det betyder. Om jag uträttar dåliga handlingar eller sänder jag ut fel sorts signaler slår det tillbaka och jag blir själv drabbad av det.
 
Här är några rader från Daodejing (Taoismens 81 verser) som jag ofta brukar tänka på inom politiken i Nordanstig:
 
"När Tao tar överhanden i landet
 Betar hästarna avspänt och befruktar jorden.
 När det är brist på Tao i landet
 Föds det upp krigshästar utanför staden."
 
Komihåg Taoismen är ingen religion utan en livsfilosofi.
Daodejing http://sv.wikipedia.org/wiki/Daodejing
 
// Kröpen
 
 

Midvinterglöd

http://helahalsingland.se/nordanstig/jattendal/1.5223991-fick-begarda-pengar-till-midvinterglod
 
Jag ser att det hettar till på Hela Halsingland i artikeln om Midvinterglöd så jag tänkte att det är på sin plats att jag motiverar de 29.000 jag yrkade på att stödja arangemanget med.
 
I mitt fall hade jag två alternativ. Föreslå en mindre summa eller yrka avslag. Vad jag kunde förstå så skulle evenemanget bli av i någon form oavsett om det fick stöd eller inte. Så jag bestämde mig att föreslå en mindre summa om jag fick chansen gå in som ordinarie i kommunstyrelsen. De frågor jag hade möjlighet att ställa fick bli avgörande. Tiden för att söka utvecklingsmedlen hade gått ut och skälen måste vara väldigt speciella för att kringgås, Mina frågor var bla. hur långt den sökande föreningen kommit i föreningsbildningen, om organisationsnummer erhållits osv, så efter lite övervägande fick det bli 29.000 tusen.
 
Varför inte 75.000 ?
 
Underlagen för beslut kunde ha varit bättre. Underlaget vad man ville göra i projektet var det inget fel på tvärtom, väldigt bra. Otydligt vad som är företaget, alternativ föreningens roll i evenemanget. Otydligt hur långt man kommit i föreningsbildningen i de underlag vi hade att fatta beslut ifrån. När bildades föreningen i förhållande till ansökningsdatum, fanns organisationsnummer?  Samt att om du bifaller exempelvis 100.000 till ett projekt då sätter du genast ribban för projektets omfång samtidigt som du blir delaktig och därmed indirekt ansvarig. Sväller då projektet och kostnader kan du blí tvingad att skjuta till mer pengar därför kan det vara bättre att börja med en mindre summa för om möjligt ha någon vingelmån.
 
Årstiden den 15 december är väl heller inte den vädersäkraste samt att det finns klara begränsningar hur stort ett evenemang kan bli den här tiden på året. Det värsta är väl med den hastighet sånna här beslut ska tas och då hopar sig frågetecknen. Det här tycker jag att det inbyggda lärandet skulle ha lärt oss. Snabba beslut=dåliga beslut(Det finns undantag. Jag hoppas att det här är ett sådant).
 
Ok, det var lite om mina tankar kring det här, ställ gärna frågor.
 
//Kröpen

apanage

Kan vi inte kalla försörjningsstöd för apanage istället. Det vore liksom mycket elegantare.

Välkommen tillbaka!!!

 
Jag vill hälsa Nizze och hans samhällsblogg välkommen tillbaka till Gnarp.org. Motvikt är viktigt. Likaså en aktiv och levande opposition. Annars kan man hamna i diket. :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Inventering barn och unga

Vill vidarebefordra ett meddelande till föreningar och organisationer från vår ungdomssamordnare Patrik Thorsson. Jag sitter som representant från OL-nämnden i en grupp som heter Sektorövergripande Barn- och ungdomspolitik. Som kort går ut på att jobba tillsammans och ta ett gemensamt grepp om ungdomsfrågorna. Politik, administration, skola, socialtjänst, föreningar, civilsamhälle etc.
Just nu pågår en inventering av aktiviteter som ordnas för barn och unga i kommunen. Läs Patriks brev här nere. Behöver ni en inventeringsblanketten. Kontakta Patrik på mail eller skriv ett meddelande så kan jag fixa det här hemma. Om allt fungerar ska er förening ha fått eller kommer att få materialet men kan inte låta bli att trumma lite för det så att så många aktiviteter som möjligt kommer in.:)

Hej!

Just nu håller vi på med en inventering av insatser som görs för att förändra ungdomar situation i Nordanstig. Syftet är att skapa en bild av vad vi gör, och kanske än viktigare vad vi inte gör, så att vi kan bli ändå bättre på att stötta viktiga aktiviteter och fylla de luckor som finns idag.

Vi är intresserade av tillfälliga aktiviteter som utförts i Nordanstigs kommun sedan hösten 2010 och fram till idag, och som på något sätt syftar till att förändra ungdomars situation. Det behöver inte vara en aktivitet i kommunens egen regi, utan kan lika gärna ligga inom föreningslivet eller näringslivet.

Det här är alltså din chans att visa upp de initiativ som ni har tagit i er organisation, så att vi kan skapa bättre förutsättningar för just den verksamheten. Ingen insats är för liten, och om ni har eller har haft flera aktiviteter på gång så vill vi gärna veta om dem allihop.

Så, hur ska du bära dig åt för att få med den aktivitet som din organisation genomfört i inventeringen? Fyll bara i den bifogade inventeringsblanketten och skicka den till kommunens ungdomssamordnare på [email protected]!

Hälsningar Patrik Thorson
Ungdomssamordnare
 
 
 

Upphittade bilder.

 
Hittade den här klippet idag i samband med att jag rensade en mobiltelefon. Klippet är hämtat ur SCA´s personaltidning. Det känns som om saker kunnat gjorts på ett annat sätt i samband med fabriksnedläggningen. Eller kanske inte skulle ha gjorts överhuvudtaget, även om inte mycket hade kunnat göras.
 
 
 
 

Höstlovsaktiviteter

Ungdomsgård på Källar’n Bergsjögården och Kulturstjärnan i Gnarp, fredagen 26/10 kl.14-21

Fotokurs på Kulturstjärnan i Gnarp med Mikaela Zackrisson, lördagen 27/10 kl. 12-18
 
Skräckfilmskväll på Kulturstjärnan i Gnarp, lördagen 27/10 kl. 18-24 (buss går till Bergsjö)

Talangjakt på Kulturstjärnan i Gnarp, söndagen 28/10 kl. 15-17

Bad på Bergsjö simhall, tisdagen 30/10 kl. 09-15

Zumba på Bergsjögården med Ewa Nilsson, tisdagen 30/10 kl. 19-20

Skyttesimulator på Bergsjögården, torsdagen 1/11, kl. 18-20

Bad på Bergsjö simhall, fredagen 2/11 kl. 09-15

Ungdomsgård på Källar’n Bergsjögården och Kulturstjärnan i Gnarp, fredagen 2/11
 
Femkamp på Kulturstjärnan i Gnarp, lördagen 3/11 kl. 12-16

Ungdomsgård på Källar’n Bergsjögården och Kulturstjärnan i Gnarp, lördagen 3/11

Oro i skolfrågan.

Vågorna går högt på skolsjön och vindriktningen svänger hit och dit och naturligtvis skapar det oro bland elever, föräldrar och lärare. Sista förslaget lägga ner Jättendal? Ja av de förslag som dykt upp den senaste tiden är det kanske det bästa med tanken till närheten till de alternativa skolorna.

När man får problemen framlagda för sig heter oftast att det är svårt att klara ekonomin för att tillmötesgå kvalitetskraven. Det stämmer naturligtvis då ett förhållande som regleras i skollagen måste handhas som skollagen säger.

Mina tankar går direkt till de mindre friskolorna som också lyder under skollagen. Man är tvingad att klara kraven och kvalitén även om de nästan får slå knut på sig själv.

En sak som jag tycker vore värd att pröva vore att erbjuda rektorerna under förutsättning att någon var intresserad, pröva att driva en av de mindre skolorna som kommunal friskola/intraprenad och i den enheten både ta ansvar för ekonomi, personal och kvalitet. Det vore intressant att se hur det kunde fungera med Ex. Kostnadseffektivitet, kvalitet, upphandling av extern kompetens,om det kan det öka föräldraengagemanget, hur det påverkar lokala utvecklingen och kunde de få fler elever att välja en skola här hemma. Kommunen har naturligtvis det övergripande ansvaret men kvalitets- och ekonomifrågor kommer att hamna närmare golvet.

En annan intressant fråga är om ett sånt här system kunde leda till en mindre överbyggnad. Ja jag vet inte?
Men det kunde kanske ett försök med en pilotskola svara på, men det bygger naturligtvis på om någon är intresserad att genomföra ett sånt här försök.

Hårddrar man det här kan man ju säga att kommunerna också har skolan på intraprenad från staten då det är staten som kontrollerad skolorna så varför inte pröva en modell där en enhet kunde få ett större ekonomiskt och kvalitativt ansvar.

Jag är jättenyfiken. Är du?
 
//Kröpen

Hälsingefrågor

http://helahalsingland.se/ledare/1.5189011-halsingland-mer-an-enskilda-kommuner
Dagens Ledare i HT. Anders Eklund skriver om möjligheten till samarbete och samverkan mellan Hälsinge kommunerna. Frågar ni mig så är det ett villkor om vi ska kunna upprätthålla kommunalservice framöver. Bra att nån tar tag i frågan.
 
Kanske drevs Hälsingefrågorna t.om lite bättre förr på landskommunernas tid då kommunerna pga av sin litenhet måste hjälpas åt. Jag har ingen aning om det var så men det var kanske därför en sorts hälsingenationalism trummades in i oss när vi började skolan i mitten av sjuttiotalet. Var det efterdyningar av hur det hade arbetats tidigare.
 
//Kröpen

Veckan som gick.

Lördag kväll. Var har hänt i veckan? Tja, har fått nej på några jobbansökningar. Har oxå sökt några arbeten. Varit lite halvrisig om kvällarna. Förkylning? I torsdags deltog jag i Kommunstyrelsens sammanträde. Fm på avbytarbänken och em som tjänstgörande. Jag tror nästan jag föredrar att prata utan att vara beslutsmässig (då du får göra det som ersättare). Har börjat ringa runt och tagit in rader till NIF-tipset. Välkommen om du vill ha en.
 
En hel del TV tittande har det blivit. Såg ett program om medicinsk cannabis och alternativa apotek som sålde det. Vad ska man säga? Agumenten till självmedicinering var lika många som patienterna. Ett av problemen var att i stort sett hela stadens lokala ekonomi satt fast i ekorrhjulet. Och mitt i hela cirkusen fanns en kille som bedrev kampanj för att stävja och förbjuda företeelsen. Där snackar vi mod, för karln var inte omtyckt. Naturligtvis hade många personer det här som sin försörjning,betalade skatt och ansåg sig göra rätt för sig. Det här var någonstans Colorado och bergsslutningarna dingnade av växthus. Det onormala hade blivit norm och ingen hade kraft att ändra på det. Så här tror jag det kan vara lite varstans även om det inte är av den här omfattningen. 
 
 
Förnuftet kan i många fall vara en av de tyngsta bördorna att bära. Du tappar det och det blir fel ibland. Ibland kan man ha otur när man tänker som ordstävet säger.  Men det måste ju finnas nån gnutta av inbyggt lärande. Eller som Kjell Höglund trubaduren och låtskrivaren sjunger.
 
"Visst kan en falsk moral fördröja katastrofen, men den blir inte mindre av att dröja"
 
Har suttit i soffan och kollat på George Harrison dokumentären ikväll. Vilken härligt jordnära människa. Nån frågade honom om det fungerade att meditera. Det får jag vet när jag är död sa han. Fantastiskt. En annan grej som George stod bakom som nog inte så många känner till var att han finansierade Life of Brian filmen. Filmen som är kontroversiel t.om i våra dagar var stört omöjlig att hitta pengar till. EMI var på gång men backade när de fick veta handlingen. Sagt och gjort Harisson intecknade och belånde allt han ägde och filmen blev till. Snacka om att ha bidragit till ett konstnärligt uttryck. Härligt att se Monty python gängets Eric Idle berätta historien.
En annan andlig varelse är Dillbert. Jag lägger in en bild på honom mitt i bloggen. Här hemma skulle han få mycket göra emellanåt.  Kanske skulle han upphöjas till skyddshelgon likt Erik den helige.
 
Löpet här nere har delats på Facebook i veckan. Det sätter onekligen fart på fantasin.:D
 
 
//Godnatt Kröpen
 
 
 
 

Kulturstjärnan Affisch


Gott och Väl

Gott och Väl i Nordanstig 2012 - Närproducenter visar upp sin verksamhet för dig!

Nu laddar vi för 2012 års runda. Den första helgen i oktober, 6-7/10, kl. 11.00-16.00 är det dags igen för en upplevelse utöver det vanliga…

Gott och väl 2011 blev en succé och nästan alla aktörer vill delta även i år. Den här gången lägger vi ännu större fokus på mat och dryck. På Gott och Väls egen plats hittar du deltagarlistan med beskrivning över vad de har för aktiviteter att erbjuda i helgen.
http://gottoval.se/

Onödigt

Känns som jag tillbringat helgen i en Bröderna Coen film. Utgången på olyckan blev förfärlig och det har kunnat blivit än värre. Tänker mest på killen, hans dotter och anhöriga. Jag vet inte vem han var men jag tror det var en mjuk omtyckt kille det vittnar inte minst antalet ljus härute om. Jag ser hur ledsna de som kommer hit är. Skulle vilja säga nått till dem men jag vet inte riktigt vad. Det är hur som helst himla tråkigt och det jag vill vidareförmedla till er yngre är att ha tålamod, hålla fast vid hoppet och vara rädd om er själv och ta hand om varandra. Även fast livet kan kännas jävligt hopplöst ibland. Det sägs om de palestinska barnen, att "de föds utan hopp och dör utan anledning". Kan vi ändra på den utvecklingen för våra egna ungdomar. Livet går vidare och det enda vi kan göra är att försöka lite mer fortsättningsvis.
//Kröpen



RSS 2.0