Har ni tröttnat på christmas carols i allmänhet.

För er  som ledsnat på standard julsångerna och trodde att ni hört det mesta. Har kommer en av mina favoriter. Doug Stone med "When December comes around". Hittade den av en slump för flera år sen. Lyssna en gång, och sen kan ni inte få nog av den jag lovar. Mindre än två månader kvar nu. :)


Välkommen på hoppning idag.

Rombergska cupen omg 1 och KM i hoppning.

Rombergska cupen omg 1 (23 starter) och KM i hoppning (11 starter).
Kika upp på Gnarps Ridklubb på Söndag 25/10. Hoppning hela dagen. Först Rombergska cupen omgång 1 och därefter KM. Starttid 10.00. Cafeterian är öppen under tävlingarna. Välkommen!

Rombergska cupen omg 1 och KM i hoppning.

Rombergska cupen omg 1 och KM i hoppning.
Kika upp på Gnarps Ridklubb på Söndag 25/10. Hoppning hela dagen. Först Rombergska cupen omgång 1 och därefter KM. Preliminär starttid 10.00. Cafeterian är öppen under tävlingarna. Välkommen!

Löneutvecklingen i Sveriges kommuner.

Löneutvecklingen i Sveriges kommuner. Kom idag. Ingen dundernyhet kanske men intressant iaf.:)

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FO%3DRSS%26ArticleId%3D2009%255C10%255C20%255C357599



Division 4 sammandrag i på Gnarpsviljan 24/10.

På lördag spelas tre omgångar av Gästrike/Hälsinge bordtennisens division 4 på Gnarpsviljan. Spelstart 10.00. Serveringen är öppen. Kaffe, läsk, korv, smörgås samt enklare lunch. Hjärtligt Välkomna! önskar NIF-pingisen.



När tekniken tunnlar mig.

I morse ringde jag bildoktorerna på Selins och pratade med en av juniorerna. Där fick jag veta att den saknade stöldskydds adaptern var unik för just vår bil och att få av hjulen kanske inte skulle bli en så smal sak.

ALLA arbetskompisar frågade om jag letat i HELA bilen och det hade jag. Jag fick en tid i morgon och tänkte att jag skulle kika en gång till i bilen när jag kom hem.
Väl hemma tittade jag i hela bilen igen och läste också i instruktionsboken. I instruktionsboken fanns en vag beskrivning att adaptern skulle finnas i ett speciellt fack i verktygsväskan. Och eftersom hjulmutter avdragaren oxå saknades så antog jag att den låg i den saknade verktygsväskan. Däremot fanns en ANNAN verktygsväska med en plasttapp och en futtig liten skruvmejsel i. Jag tog ut tappen och mejseln och skakade väskan jag tom klämde på den. Ingen avdragare.
Jag tänkte, jag åker upp till Selins och visar eländet så dom vet var dom ska börja i morgon. När jag kommer dit träffar jag Kalle som frågar om jag tittat i verktygsväskan. JA säger jag. Kalle öppnar verktygsfacket tar ut verktygsväskan och tar fram adaptern. ???????! :O säger inte jag. Hur i helvete säger jag sen. Helt otroligt. Jag hade bersäkert undersökt väskan tre gånger och missat den alla tre. Ska jag säga nått till mitt försvar så är det att adaptern var gjord av lättmetall och inte hade nån vikt. Men va stöss jag vart.
 
Hämta hjulen så lägger vi på dem med en gång säger Kalle. Jag blir jätteglad och åker hem och kommer tillbaka med hjulen på studs. Grabbarna skiftar om däcken och allt är klart på tio minuter. Jag bara står och gapar. Men tänk vad skönt ändå när det inte blir som man tänkt sig och det händer nått positivt. Det hör inte till vanligheterna i livet precis.:)

Nu kan vintern anfalla.

Hagar och trädgårdsmöbler är undanplockade. Vinterdäcken gick iofs inte att byta. Det var någon himla stöldskydds adapter som saknades till hjulmuttrarna. Men Passaten toppar tidigare bilar med sommardäck så det är lugnt. Bara problem med nyare bilar.:) Pingis-knoddarna hade det trevligt på U-cupen i Alfta. Och jag har läst en hel del ur John Irvings bok "Tills jag finner dig" i kväll. Hoppas på bra väder hela veckan. Natti!

Lördags rapporten.

Idag var vi på dressyr i Hudik. Tredje omgången i ponnyallsvenskan Div 2 omg 3. Gnarps ridklubb deltar och Amanda var en av de som red i laget. Gnarp kom även den här helgen till start med fyra ryttare och har använt sig av några olika laguppställningar under seriehelgerna. Starkt för vår lilla klubb att bara delta. Alla tjejerna gjorde sitt yttersta och det räckte faktiskt till en andra plats idag efter suveräna Hudiksvalls RPK lag 2 som även vann serien. Tjejerna vill så otroligt mycket och det är inte alltid som de är helt nöjd med sig själv. Men det är mycket som ska klaffa och det finns många jätteduktiga ekipage och en andra plats idag var över förväntan. Grattis!!
Det var inte bara i ridhuset det tävlades. Gnyfari hade också en klubbtävling på banan utanför ridhuset. Stod ute och kikade lite grand. Skulle nog vara kul för alla hästar att dra järnet på ovalen. Väl hemma blev det kyckling och couscous. Inte helt omtyckt av alla, men av mig:) Sen blev det en Wallander och jag höll mig vaken, fantastiskt.:) Imorgon är det hagrivning och vinterdäcks byte på schemat.

Djup kris kan vara enda räddningen.

Jag har en tidigare arbetskompis som brukar säga"Det måste bli sämre innan det kan bli bättre" Eftersom det är en av de absolut klokaste människor jag har träffat så vet jag att han har rätt och han har även övertygat mig med diverse exempel. Nu är jag därimot helt säker efter att ha läst Ronald Fagerfjälls artikel i Di 16/10 i avdelningen RAKT PÅ SAK. Måste bara få delge er det här. Det är för bra. Passar lika bra som vägledning oavsett om det gäller företag, föreningar eller kommuner. Håll till godo.:)

Fagerfjäll skriver:
Det går aldrig att rädda en organisation som går bra, hävdade den gamle företagsdoktorn Ulf af Trolle. Vad han menade var att framgång föder övermod och överdrifter. När lönsamheten är som bäst är affärsiden redan överexploaterad. Det är dags att göra nått nytt men självsäkra direktörer kör vidare i gamla spår. Med kris och elände är det motsatsen. Då kommer öppenheten och beslutsamheten i en organisation som vill revanschera sig.

Sedan tar Fagerfjäll några exempel och avslutar artikeln med orden.

Det går nämligen att rädda en organisation-bara den är i tillräckligt djup kris.:)


Husse, Hund och katt.

Efter att inte tänkt sett på Idol hamnade jag framför TVn för att se. Ja just det, Idol. Dom som tänkte se på Idol hamnade framför datorn och sovandes i soffan. Det var Michael Jakson tema, helt ok.


 
Den vanliga psykterrorn började dra igång vid 23 tiden. Hunden sitter och blåstirrar på mig. Nu är det väl dax att gå ut, Nu! Nu! eller Nu! Katten smyger sig upp i knä och börjar jabba efter hunden. Tillslut ger jag upp och klär på mig. Katten tror jag har konverterat till Hundismen, för även han ska med ut på kvällspromenad. Den tom spränger sig ut före hunden i dörrspringan. 


Sen sätter de igång och fintar varandra bakom buskar och träd på bägge sidor av vägen samtidigt. En bil vid fel tillfälle så är nån av oss tre dödens. Kanske fler. Inför sista vägpassagen för katten i kurvan vid Anders och Tereses hus försöker jag lyssna efter och se ljus från bilar. Samtidigt som jag sånär står på öronen och snavar på en stor hög dyngblöt hästskit som ligger på vägrenen. Och den tränger rätt in i foppatofflan. Suck! men glad att vara vid liv:) Natti!


Länk till Widars inlägg igen.

Länken till Widars krönika funkar inte då de bygger om åsiktstorget på HT. Men webbredaktören skickade en reservlänk.Tack!
http://helahalsingland.se/1.1435519



Bland räkneverk och stjärnor.

Himla fin dag men kallt imorse. På jobbet tjärade jag igen de sista sprickorna på mellantaket. Gissa om tjärblandningen blev seg i kylan. Trots det så var ändå solen med mig hela dagen. Cyklade hem. Ingen större motvind idag. Åt, sov en snutt och sen begav sig Fanny och jag till pingisen. Ikväll hade vi som jag berättade igår domarkväll då alla fick chansen dömma med räkneverk vid ett domarbord. Många tycker nog det är värre än spelet självft. Jag kan villigt erkänna att jag hellre dömmer då poängräkning gör mig nervklen. Hursomhelst allt gick bra och alla fick bläddra(dömma):)
Hem och vattnade och släppte in hästarna Fanny och jag. Åkte upp till klubben för att se vad Carina och Amanda gjorde. Dom beslutade att gå hem oxå så Fanny och jag for en bit efter Frästavallsvägen och tittade på stjärnor. Där var det riktigt bra och större delen av himlen syntes. Vi är inga astrologer men vi försöker känna igen stjärntecknen så gott vi kan. Ska man kika på stjärnorna innan gatulysena släcks så är det en ljusfri plats som gäller. Annars är ljusnedsmutsningen för stor. Jo det heter så har jag för mig. Undrar om det heter ljudnedsmutsning oxå då det aldrig är riktigt tyst. Ja jag vet inte. ;) Natti

Länk till Vidar Anderssons krönika i HT idag.

Jag blev glad då jag läste Vidar Andersson krönika i HT i morse. Arbetarrörelsen var i högsta grad inblandad när dagens samhällsstruktur byggdes. Det är sällan några pigga idéer släpps fram inom Socialdemokratin men det här gillar jag. Ett samhälle blir aldrig färdigbyggt. Visst är det ett avbräck för demokratin med färre representanter Men demokratierna måste ju oxå anpassas efter förutsättningarna på sina respektive nivåer. Kan vi dela administration med andra kommuner och på så sätt få loss pengar till basverksamhet så ska vi försöka hitta former för det. Det känns ibland övermäktigt att vi i vår lilla kommun ska behöva tillhandahålla alla specialkompetenser på våra 10.000 innevånares skattekraft.

http://helahalsingland.se/asiktstorget/kronika/1.1435519

72 dagar kvar.

Imorse infann sig den första julvibben. Kanske var det för att jag tagit fram kängorna och kanske det där lilla vita som låg längs järnvägen. Plötsligt hade en liten tomte hoppat på pakethållaren. Stod han uppe på stenmuren och passade på mig måntro. Om 72 dagar är det dax igen. Jag fokuserar:)
Massor med saker har hänt sen jag gjorde ett riktigt blogginlägg senast. Tävlingar, cykelturer, taklagning, ett besök I Riga.
Hösten har varit kanon och nu ligger vintern i start groparna. Ett nytt NIF-tips är igång och till helgen ska några av våra knoddar till Alfta för ungdomstävling. Därför ska vi träna och bläddra räkneverk imorgon onsdag. Ikväll har vi varit hos Åsa i Grängsjö och tränat med bägge hästarna. Ross följde med förra tisdan och han tyckte det var så bra där att han stannade hos Julia tillsvidare.
Vi avslutar med en dikt från Sunes jul med Sören och Anders som etsat sig fast. Går och lägger mig och drömmer om snö. Godnatt:)

”Min jul ska vara kul
min jul får inte vara ful
Som påsken den är gul,
ska min jul vara kul
Snön den ska vara vit,
och är den gul har någon pinkat på den
-kanske en hund”

Låt motion bli en folkrörelse i Nordanstig.

Nu ska en gammal motionsidiot sticka ut hakan igen. Hittade en rapport om hälsoläget i Nordanstig. Den visar en massa saker. Men det var det att vi var överrepresenterade jämnfört med riket i hjärt och kärlsjukdommar. Därför vill jag slå ett slag för de gamla hederliga motionsformerna promenader, cyckling och jogging. Jogging var för er som inte vet det en fluga på 80-talet. Man springer liksom på stället och inte så fort framåt.:) Helst uppåt. Nä men allvarligt, rör på er för Guds skull åtminstone för er egen skull.:) Där med sagt att inte jag blir speciellt långlivad men det höjer oddsen iaf

Till rapporten Hälsoläget i Nordanstig. http://www.lg.se/upload/epi/smg/Rapporter/MOT/nor.pdf

Riksdagsledamot besökte Nordanstigs skolor.

Maria Karströms blogg där hon berättar om när hon besökte Nordanstigs skolor tillsammans med riksdagsledamot Eva Johnsson. Håll till godo, intressant. Du gör ett bra arbete Maria.:)
Följ länk. http://blogg.aftonbladet.se/kdmaria/2009/1te0/familjeklass-och-riksdagsledamotsbesok

Nordanstig kraftigt framåt.

Nordanstigs kommun går kraftigt framåt när Företagarna och UC listar årets företagar kommun. Från 253 till 104 plats. Bollnäs placerar sig på 11 plats i undersökningen. Gävleborgs län ligger på fjärde plats bland länen.
Länk till dokumentet.
http://www.bollnas.se/Webred/webred.nsf/8caab76b35f8e4b5c12573b6005b1946/ed67f5034c7c5dbbc1257642002eee68/$FILE/%C3%85FK%20G%C3%A4vleborg%202009.pdf

RSS 2.0