Nyårs "utter"?

Var ut på skidorna här hemma under eftermiddagen. Hittade de här spåren upp från en vak. Jag vet inte. I ån har vi bäver och mink. Spåren verkar komma från vaken. Farfar hade berättat för mig om uttrar i Dyrån och som tonåring var jag där och kollade efter nått som såg ut ungefär som det här men såg aldrig nått. Tycker att det är för stort för mink och för litet för bäver. Men det kan också vara en räv som druckit vatten. Kika själva på bilderna. Det är spåren som går rakt nedströms. Har fler bilder om nån vill annalysera. Gott Nytt År på Er.:)

// Kröpen






Fjärrvärme

Idag var det dagen med stor F som i fjärrvärme för mig, då jag är invald som ledamot i Styrelsen i Nordanstigs Fjärrvärme. Nu föddes iof inte bolaget förrän idag då det var dags bolagsbildning. Jag anmälde mitt intresse till valberedningen i mitt parti då jag som gammal styr och regler mekaniker tycker det här med pannan och torkarna på min arbetsplats är rätt fascinerande med bränsle blandningar och driftskurvor. Samt att det är en ide som tilltalar mig att istället för uppvärmning med ex eldning eller pellets i varje fastighet ha en gemensam anläggning som matar många fastigheter. Huvuduppdraget för Nordanstigs Fjärrvärme består i dagsläget i att ta över och driva kommunens befintliga värmeanläggningar i Bergsjö, Harmånger och Strömsbruk i ett gemensamt bolag. Om verksamheten är möjlig att utveckla på fler orter får framtiden utvisa då investeringskostnaderna är höga och kräver att många fastigheter ansluts. Är bara priserna för värmen konkurrenskraftig tror jag säkert det finns intresse. Problemet är som vanligt kommunen geografi med många tätorter. En modell som har presenterats som använts på andra platser är att en fastighetsägare vid anslutning kan dela upp anslutningskostnaden på 60 månader. Det lät tilltalande istället för en hög engångskostnad. Speciellt om man samtidigt behöver investera i ett nytt uppvärmningssystem i fastigheten om man exempelvis idag kör direktel.

Mötet gick väl sådär för mig. Det var min debut på kommunalkontoret. Lite rampfeber, många ny ansikten, nya rutiner mm. Har kanske kunnat gjort en del saker på ett lite annat sätt så här efteråt. Men fick bra svar på mina frågor och information om hur verksamheten funkar idag. Fick summa summarum lite kommunpolitisk skolning idag.:)

// Kröpen


Fiskepremiär på Herrgårdstjärn.


Gasa!

Ta fighten mot friskolorna. Driv en f-9 skola vidare i Harmånger. Slå vakt om lärarunderlaget och behåll eleverna i kommunen.


Snöboll.

Egentligen är det ju rätt skönt med vintern. Frånsett all skottning förstås. Alla andra måste jobb får liksom en presenning över sig. Och det som göms i snö....



......kommer inte fram för än i tö.Och på håll ser det ju rätt bra ut.



Och nån gräsklippning är det heller inte tal om. Passa på och vila upp er i vinter. När ni nu inte skottar alltså.:)

Ett litet tilllägg. Carina och Amanda blev kvar i en bilkö i Myre ikväll i drygt tre timmar. Någon hade sladdat in i vägräcket. Så inte var de så muntra när de kom hem. Nu när jag gick med hunden vittjade jag postlådan samtidigt. Vad fanns där i? Jo vårkatalogen från HM.


När fan blir gammal.

Tack och lov! Heliga Maria så har snön lugnat sig lite så vi kunde komma ut och röja lite runt portar och trappor här hemma. Arbetsdagen innehöll också till stor del snöskottning men då var det ingen hejd på snöandet men ikväll kändes allt mentalt lättare då vi fick lite uppehåll.

En av dagens stora noteringar i radiolurarna är när Ulf Adelsohn intervjuades i egenskap av SJ ordförande. Så här sa han.



– Det här med att ha ett delat ansvar, det är i allmänhet inte så bra. För det finns någon som har det slutliga ansvaret gentemot kunderna och det är vi, men ansvaret för att leverera är fördelat på förfärligt många olika parter.

Och.

– Det gamla SJ är uppdelat i åtta delar, nio till och med kan man säga, och då blir det väldigt, väldigt svårt och tungt.


Vidare.

Ulf Adelsohn tycker att regeringen bör tillsätta en utredning för att se över det splittrade ansvaret och dessutom se vad det krävs för investeringar för att järnvägen ska fungera. Exempel på dagens uppdelning är att ett separat bolag har hand om godstrafiken, att ett annat bolag har hand om tågstationerna och att spåren som alla kör på sköts av Trafikverket. Om parterna satt närmare varandra skulle det vara lättare att samarbeta, menar Adelsohn.

– Då har man ju en direktkontakt i alla fall. Förr var det ju en myndighet, ett verk eller ett bolag. I dag är det ju uppdelat på så många. I det här krävs det ju att alla sitter nära varandra och har absolut daglig och stundlig kontakt, säger han.


OK det lät väl vettigt Men i nästa tanke. Vem var det som sa det? Jo Ulf Adelsohn. Men, vad har hänt. Har han gått och blivit Socialdemokrat på gamla dar.:) Som socialliberal har jag inget emot den fria marknaden. Och som Sosse gillar jag att vi har ett bra samhälle som skyddar och servar medborgarna. Men jag måste medge att jag blev imponerad av hans slutsatser.


Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd rycker senare i nyheten in och tar Ulf i örat och styr upp det ideologiska och säger.

– Jag tycker alltid att det finns anledning att utvärdera till exempel hur trafiken fungerar på våra spår, hur det ser ut med underhåll eller hur det ser ut med kapaciteten. Men däremot att fastna i en organisationsfråga. Nu har vi ju en avreglerad tågmarknad. Jag tycker att det är mycket bättre att ha fokus på: Hur gör vi för att det ska fungera, säger hon.

Länk till nyheten.http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4261182

Hihi, men för mig är du dagens hjälte Ulf. Och visst är det så. Lite problem är det ju med tågen nu i vinter och infrastruktursatsningarna lyser med sin frånvaro. Iaf i vår del av Norrland. Vi håller tummarna för lite bättre väder några dagar.:) 


Julhelgen i Gnarp 2010


En show glöms bort om den bara visar opp effekter som man knappast anar. Så ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar. ...

Nu är det blott annandagen kvar av julhelgen och jag kan bara konstatera att vintern tagit ett fast grepp om Gnarp fast vi fortfarande bara befinner oss i slutet av vinterns första halvlek. Nu är inte frågan om det blir takskottning i vinter utan mer när ska vi börja skotta.

Julaftonen braskade på av bara den, trots att det även braskade på min och alla andra Andersars dag den 30 november. Ty det heter ju "om Anders braskar så ska julen slaska". Och något slask märkte jag inte av den 24 december iaf. Vintern brassade på med mellan 18 och 25 -grader och den gamla CTC pannan i källaren fick verkligen bekänna färg. Värst blir det när frostvakterna slår till i de rum vi inte bor i på övervåningen. Har vi inte hög arbetstemperatur och lågt shuntat då, så sjunker temperaturen i systemet som en sten. Pelletsen ger låg jämn värme och inte alls så effektiv som när man eldar.

Ja julafton ja. Den firade vi här hemma i Ås. Vi var 14 glada själar i varierande ålder. I år hade vi oxå med oss tjejernas lilla kusin och då var det extra roligt för mig att vara tomte. Fast akta er vad en av mina tjejer himlade med ögonen då jag gjorde entré. Har det hängt en pinsamhetsvarnare i taket har den brölat direkt.Temperaturen inne var inte den bästa vid tiden vid Kalle Anka men när middagen kom fram hade vi lyckats höjt temperaturen avsevärt med hjälp av en mängd ljusstakar och värme ljus. Annars brukar det vara olidligt när vi kommer till kaffet efter klapputdelningen men i år var det riktigt lagom.

Juldagen, bjöd på lite bättre temperatur. Det blev middag nere hos mamma och pappa tillsammans med Bertilsklanen. Trevligt med god mat. Josefin och Ante hade satt ihop några skojiga lekar och som vanligt är viljan att vinna av sjuklig karaktär så vinsten blev det inte mycket kvar av faktiskt till mycket nöje för dem som inte vann.:)
Sen fick vi lov av tjejerna att gå på Berggården, Carina och jag. Vi startade med liten förfest i Gingsta hos Niklas och Anna-Karin väl framme blev det 1,5 timmes vild dans som lämnade en grym träningsvärk som nog jag får dras med framåt nyåret. Visst börjar vi bli lite äldre än medelåldern, men inget är så uppiggande som och få röja runt med ungdomen. Och alltid kul att träffa gamla vänner och bekanta.

Kanske var det ändå idag på annandagen den kom, slasken. För värre väder har jag nog inte upplevt vad jag kan erinra mig. Men man glömmer fort då det kommer till skitväder. Hästarna har inte varit speciellt mycket ute idag. En av dem drabbades nästan av panik i blåsten och snön. Var ut i morse när tjejerna fortfarande kurade under täcket. Hämtade hinkar och morgonfodrade och bar ut vatten. Katten och hunden crawlade omkring i snödrivorna på gårdsplanen samtidigt som jag sakta tog mig fram med min nyutvecklade paddlings skyffelteknik.

Jag hoppades någonstans att pingis grabbarna skulle överväga att ställa in dagens Jul-Sune då århundradets skit väder drog förbi. Och deltagarna skulle komma både från Sundsvall och Hudiksvall. Men icke. Inget hindrar gamla pingishjältar. När jag ringde var dom redan på väg och full av entusiasm. Bilen sov av naturliga skäl över i Gingsta så jag ringde svärgubben som hämtade upp mig med korvburkar och drickabackar som jag hade tagit på mig och fixa nere på Viljan. När jag väl kom dit hade pingisen brakat igång. Obekymrad av urvädret pågick spelet som vanligt på liv och död. 

Sen gick jag vidare mot Statoil för att lämna i helgens V75 a. Bilar låg i diket. Plogbilar och traktorer körde skytteltrafik. På Statoil kryllade det av panikslagna E4 resenärer med trasiga torkare och termosar. Och det förstår jag. Det är liksom dålig tajming att lägga årets största resdag och århundradets kalas urväder på samma dag. Vi Gnarpsbor kunde bara dra en lättnadens suck och skatta oss lyckliga att vi redan var hemma och hade så triviala saker som trav att tänka på. 

Nu återstår bar en liten annandagsmiddag med oss här hemma, och svärgubben. Ha det så bra allihop och God fortsättning.:)

God Jul



 En riktigt God Jul till Er alla från oss i Ås


Värdesaker på Gnarpsviljan.

Försök få med er värdesaker, plånböcker, pengar, telefoner, etc från omklädningsrummen vid aktiviteter på Gnarpsviljan. Lös det genom att lägga era prylar i en gemensam väska eller dyl i träningshallen. Jag har varit med om ett tillbud förra veckan och det försvann saker även i fredags. Allmänt, håll koll på vilka som rör sig i lokalerna. Är dom i omklädningsrummen är dom på fel ställe om de inte deltar i en aktivitet. Det är för jäkla tråkigt när det försvinner saker men det är dessvärre en realitet.
//Kröpen

Gnarpströjan i julklapp.



Ge bort en Gnarpströja i julklapp. Vi har fortfarande rätt bra sortering på tröjor med lilla Gnarps-bocken och storlek Large med stora. Hör av dig till någon av oss i Fronten så fixar vi en. Du kan oxå maila mig på ajengstromhotmail.com. Tröjan kostar 100 kronor.

// Kröpen


Fakta om kollektivtrafiken.

Skrev om kollektivtrafiken i min förra blogg och spekulerade kring om att man med hjälp av den kunde göra Nordanstig attraktivare och tillgängligare för inflyttning genom att erbjuda ett flexibelt pendlingspaket för de som vill åka kollektivt till och från jobbet.

Nu är det många faktorer som styr kollektivtrafiken och jag har fått mig tillsänt lite fakta som jag vill redovisa.

*Kommunen betalar c:a 2,5 miljoner för kollektivtrafiken i form av nettoförlust. Linjerna 29 och 33  finansieras av landstinget, (Mellan Bergsjö och Hassela finansieras av kommunen) men även X-tåget av lanstinget. Alla som löser biljetter och åker med dessa linjer bidrar till finansieringen för landstinget.

*Alla andra turers biljettintäkter hjälper till att finansiera kommunens kollektivtrafik. Undantag är rena skolbusslinjer som är särskilt upphandlade. Att sätta in en till buss för att klara fler arbetsresor kostar c:a 1 miljon
.
*Varje innevånare som flyttar in i kommunen bidrar med skatteintäkter och direkta stadsbidrag till en viss summa. Utjämningssystemet gör att kommunen får visst stadsbidrag för varje åldersgrupp. Barn är alla upp till 20 år men är uppdelade till beräknade genomsnittskostnader för varje åldersgrupp inom sektionen barn. Från 20 till 65 är en annan grupp, där minst stadsbidrag utgår. Efter 65 och fram till 80 ökar stadsersättningen och efter 80 ökar stadsbidraget, dvs en ökning för varje ålderssegment. Alla beräkningar görs med schablon efter beräknade ekonomiska resurser i förhållande till kommunala kostnader.

Med andra ord så är det inte enkelt att öka servicen nämnvärt utan att det kostar pengar. Men faktum kvarstår att ökad tillgänglighet gör kommunen attraktivare Nu är en ny kollektivtrafik lag på gång. Där i korthet som jag fattar det ger privata aktörer möjligheten att ordna bussturer parallellt med den upphandlade på kommersiell grund. Ett exempel skulle kunna vara att får ett bussbolag lönsamhet på att köra Hassela-Bergsjö-Jättendal-Gnarp-Sundsvall så är det fritt fram. Jag vet inte vad den nya lagen ger för möjligheter. Om den hotar den befintliga trafiken eller kommer att innebära ett lyft för arbetspendling. Det får tiden utvisa. Men lagen har kommit till för att uppmuntra resande över landstings- och kommungränser för att gagna regionbildningen. Länk till pressmeddelandet om ny kollektivtrafik lag. http://www.sweden.gov.se/sb/d/13048/a/143369

Tack för hjälpen med faktauppgifterna. Kröpen




Kollektivtrafik Nordanstig.

Hade ett intressant samtal med en kompis i veckan kring kollektivtrafiken och speciellt den som erbjuds de som pendlar till och från jobbet under veckan inom och utanför kommunen inklusive helger För folk jobbar ju även då. Vi vill ju som alltid få inflyttning. En av de första saker som en potentiell inflyttare checkar då han planerar en flytt borde rimligtvis vara kollektivtrafiken. Hur ser det ut i den här kommunen? Är ni nöjd med tillgängligheten då det gäller arbetsrelaterade resor med buss och tåg? Är det en bra balans mellan linjer som sköter kommunens resor ex tll skolor och vårdinrättningar kontra arbetsresor? Alt. Skulle du kunna tänka dig att flytta till kommunen om kollektivtrafiken fungerade bättre isf hur? En ökad tillgänglighet kunde kanske bidra till en större inflyttning och ett större skatteunderlag. En familj skulle kunna klara sig med en bil istället för två. Kollektivtrafiken är en resurs som ska utnyttjas optimalt. Mejla mig dina synpunkter på hur du tycker det fungerar [email protected] eller skriv en rad här nere. Naturligtvis lämnar jag inte ut några personuppgifter.

Funderingar i elfte timmen.

Snart går Backens skola in på sin sista termin som höstadieskola. Och jag kan köpa argumentet att det kommer att krävas stora investeringar till en början men att det i slutändan kommer att bli kostnadseffektivt att koncentrera högstadieundervisningen till en ort. Visst, elevunderlaget blir större mycket för att Gnarpsbona byter skolort. Vi har åkt till högstadiet de senaste 50 åren nästan. Möjlighet till större klasser i språkundervisningen. I stället för en handfull elever i två skolor. Ungefär samma avstånd från både Hassela och Strömsbruk och Stocka. Iaf i sträcka. I tid är skillnaden nog lite större för Ström, Stocka då vägen är lite knixigare upp till Bergsjö. Dvs det är enklare att ta sig till Hudiksvall Från sydöstra sidan. Och den vägen kommer nog de eleverna och ta till skolan fortsättningsvis. Vilket jag tycker är synd. Många ser elevflykten som en krigshandling och missnöjesyttring för att få fram reaktioner som ni just nu sitter och läser. Men tänk om det är så att det är lättare och mer praktiskt att ta sig till Hudiksvall.

Min fråga är skulle vi på något sätt kunna behålla de här eleverna i kommunen? Kan vi på nått sätt skräddarsy ett paket så att de kan gå kvar här hemma. Ser man till sydöstra hörnet skulle det räcka med en klass i varje årskurs och det skulle inte behövas så många salar. Backens huvudkropp skulle vara tillräcklig och där finns även specialsalarna. Vi drev högstadieskola i Hassela i många år och det finns erfarenheter inom kommunen att driva en liten enhet. Kanske skulle vi kunna använda oss av samma fina teknik som är tänkt att ersätta hemspråks undervisningen från Bergsjö + en eller två lärare/handledare  per/dag och klass. Vi lever ju i en helt ny tid med helt andra hjälpmedel. Med ny teknik kan vi tom göra det lönsamt att behålla eleverna. Och dessutom behöver inte de berörda orterna förlora så mycket av service och attraktionskraft.

För ca tio år sen skötte ett gäng gnarpsgrabbar jag hade hand om på bordtennisen sina högstadiestudier på via datorn och modemuppkoppling (First class) mot sina lärare hemifrån någon dag i veckan och tiden kan inte ha gått baklänges sen dess. Idag har vi i kommunen lagt all fokus på att all undervisning ska skötas fysiskt med hjäp av busstransporter. Det är ju därför vi investerat i bla bredband för att vi ska slippa förflytta oss fysiskt och kunna kommunicera via länk. Det är sak samma om det gäller undervisning inom kommunen eller mot Uppsala. Visst har skolan lovat att vi föräldrar ska få information den elektroniska vägen men den fungerar lika bra då det gäller undervisning och dessutom åt bägge hållen. Hur gick det då för de här pionjärerna som hade hemundervisning via datorn. Ja han jag känner befinner sig på Chalmers om han inte är färdig vid det här laget. De andra kan jag inte svara för.

Så åter igen. Leta gärna lösningar så vi har en möjlighet att behålla de här eleverna fortsättningsvis Även ett initiativ av exempelvis Stocka friskola kunde vara en intressant lösning. Det är lika enkelt att nå Stocka från Harmånger som tvärtom. Skulle eleverna i ett sånt scenario välja Stocka skulle pengarna åtminstone stanna i kommunen. Vi behöver bara vara lite kreativa och vi får heller inte glömma bort att med större enheter får vi den stora skolans nackdelar.

Skriv gärna vad du tycker här nere. Dialogen är viktig oavsett vilken åsikt du har.

Relaterade länkar nedan.

Undervisning möjlig på distans

http://helahalsingland.se/nordanstig/1.2526026-undervisning-mojlig-pa-distans

Skolchef sågar högstadieförslag

http://helahalsingland.se/nordanstig/1.1963783-skolchef-sagar-hogstadieforslag
 

RSS 2.0