Gott Nytt År!



Gott Nytt År! tillönskas Alla i Gnarps Folkkommun.:)


Medborgarenkät.

Jag försöker lista vad medborgarna känner är viktigt för en positiv samhällsutveckling. Följdfrågor kommer på varje områden senare. Lägg gärna till motiveringar, ris och ros i kommentarsfältet. Välj tre alternativ då du röstar.:)








Medborgarenkät.

Jag försöker lista vad medborgarna känner är viktigt för en positiv samhällsutveckling. Följdfrågor kommer på varje områden senare. Lägg gärna till motiveringar, ris och ros i kommentarsfältet. Välj tre alternativ då du röstar.:)


 





Bilder från Dagmars besök i Norrfjärn.

Har semester onsdag-torsdag den här veckan. Idag när Fanny vaknat åkte vi ner till Norrfjärn för att inventra Dagmars härjningar. Och det var verkligen oreda. Frågan är om det kommer upp nya trådar för telefonnätet igen då det befintliga är totalt förstört. Det är bara att konstatera att det är vinster som gäller och att service och underhåll är av underordnad betydelse då inte lokalt kapital äger anläggningarna. Och därför kommer det att kosta än mer att röja och återställa ledningarna; då de redan innan stormen var inlindade i träden. I en dokumentär från Ryssland sas att i gamla Sovjetunionen att fick varje by el på trettiotalet. Dessvärre sitter samma ledningar kvar idag. Det kan till viss del stämma här oxå.  
 
Här är lite bilder från idag. Och märk väl. Har har det redan lagts ner åtskilliga arbetstimmar.









































Byaservice i Finska Österbotten.

Byaservice i Finska Österbotten.
http://www.bya.net/






Nätverk

Länk till uppsats om nätverk. http://epubl.ltu.se/1404-5508/2005/165/LTU-SHU-EX-05165-SE.pdf



Kurtz är julfin.



Kurtz är julfin. Julen fortsätter.:)


Julafton.

Ta hand om varandra i julhelgen. Ge ungarna den Jul de drömmer om. Lugn och ro, nyktra föräldrar, utan konflikter. Visst, ni riskerar att det kan bli lite tråkigare under några timmar men det kan ge ungarna ett tryggt och positivt julminne att minnas för lång tid framöver. God Jul.


Service, serviceprojekt mm

Visst har vi utarmats servicemässigt under tid här hemma på byn. Men jag känner ändå att vi får livet att snurra på rätt bra ändå. Vi tar oss framåt av egen kraft trots att vi inte direkt har omständigheterna och besluten med oss. Brevbäraren kommer, vi kan hämta paket, Vvi kan lämna tips och hämta biljetter. Livsmedelsbutik öppen till 20.00. Servicebutik öppen till 24.00. Vi har tillgång till sjukvård en dag i veckan. Det finns daghem, låg-, mellan- och högstadium och ålderdomshem, Vi har ridhus, sporthall, ungdomsgård och hockeyhall. Jag tycker också att det är kul när det kommer gästspel på Blågården med försäljare som packar upp med varor som vi inte har tillgång till här hemma. Jag vill passa på att tacka de aktörer, entreprenörer och föreningar som ger oss den här servicen. Gnarp är ett starkt civilt samhälle, som också är förutsättning för att det finns ett skatteunderlag, så att kommunen kan fungera. Det är bra att det tydliggörs vad som är en förutsättning för det andra.

Måste nämna en konversation med min far då vi åkte bil genom byn.
Jag: -Gnarp är kanske inte direkt vackert.
Farsan: -Nä´ä men praktiskt.
 
Lägger ut en länk årets sista nyhetsblad från Hela Sverige ska leva. Här presenteras Årets grupp, Årets kommun, serviceprojekt och hur du ordnar studiecirkel kring ditt projekt runt om i landet. Märk väl, reportaget om Årets kommun Munkedals kommun ett gott exempel på hur man jobbar med landsbygden i fokus. http://wpmu.helasverige.se/files/nyhetsbladet_declag1.pdf



God Jul!



Vill tillönska mina läsare en riktigt God Jul.


En julhälsning från Jussi.



Den är så himla vacker att jag får gåshud.:)



Måndag kväll.

Ser att klockan är 10 när jag tittar på klockan. Vart tog kvällen vägen? Känner mig faktiskt riktigt positiv. Det var en bra dag på jobbet. Vi börjar komma in i gängorna igen. Nedläggning ja visst, men det känns inte hopplöst. Det känns som om jag har nytta av att blivit varslad en gång tidigare. Då hade jag tusen planer och var småbarnsförälder. Inget blev riktigt som jag hade tänk. Det är ett som är säkert, inget blir riktigt som man planerat. Med eller utan barn. Men det gamla uttrycket "Hade Columbus haft barn med sig på båten hade Amerika fortfarande varit oupptäckt" stämmer. Småbarn kräver sitt, så är det bara.

Nu har jag inga speciella planer och tjejerna sköter sig själv. Tvärtom; det är tjejerna som tar hand om mig numera. Har skrivit ihop ett första utkast till ett CV. Okej, det är inget jag är förtjust i precis. Men det är väl så det går till då du söker jobb numera. Jag kan skriva en bra text om någon annan, men då det gäller mig själv blir det tvärstopp. Jag är inte så intresserad av ämnet helt enkelt. Det är som att skriva mycket om ingenting. Är snart 45 år och börjar gå mig själv på nerverna. Jag förstår att ni är trött jag är själv trött. Ungefär.:)

Ett annat problem är att det är så mycket annat som är intressant. Så jobbar de med utveckling där, och så där går det oxå att göra. Det finns många goda exempel att grotta ner sig i och det inspirerar. Det som är tråkigt är att man måste välja ett recept då du ska baka kaka. Det går inte att använda alla med en gång.

Och inspirerad blev jag idag då jag läste i HT att Micael Bydén utnämnts till flygvapenchef. Jättekul! En annan insperationskälla som syntes i tidningen var vår egen Yukio Nakahara, Japan Jocke som var i full färd med att ta tomteexamen minsann. Han är ett bevis på att vi är helt beroende av inputs utifrån. Han ser möjligheter som ingen annan. En av våra största tillgångar.

Ok, just nu är Gnarps Landskommun lite tilltuffsad men det finns ljusglimtar. Vi är måhända i slutet av skördeperioden och nu väntar armod och sådd, men då allt verkar gå i cykler kan vi bara njuta av livet och göra det bästa av situationen medans vi väntar. För naturligtvis kommer vi igen.

Länk: 500 lokala utvecklingsplaner skapade

Länk från Hela sverige ska leva" 500 lokala utvecklingsplaner skapade" http://www.helasverige.se/kansli/nyheter/visa-nyhet/blog/1/3020/2/

En plan för varje bygd. Starta arbetet med en Lokal utvecklingsplan. Läs materialet här.
http://wpmu.helasverige.se/files/lokalplanering-folder.pdf

//Kröpen

Uppväxlings recept

Det finns 290 kommuner i Sverige där det jobbas snarlikt med utvecklingsfrågor. Det har skrivits hyllmil med vacker text i hur utveckling ska skapas. Men hur gör vi? Handgripligen. Trima är borta. Tjärnviks avveckling är bara ett halvår bort. Nu behövs de konkreta idéerna och en plan på hur de ska växlas upp. Det här är snart ingen politisk fråga längre. Politik bygger på att det ska finnas någonting att fördela. Den situation som vi fått nu handlar mer om att överleva. Det finns en väg i rätt riktning, och runt om i byarna är jag säker på att det finns folk som sitter inne med recept hur vi ska bota den negativa utvecklingen. Lämna gärna små förslag här nere på bloggen eller skicka mig ett mail på [email protected].

Medans ni tänker kan ni ta del av ännu mer text här.:) Kapitalanskaffning i Norrlands inland.



Gränsfors Julmarknad


Så var det fredag igen och...

När jag betraktar talgoxarna som lever inne på Tjärnvik känner jag mig verkligen som en idiot. Här har vi urtypen på anpassningsbara och intelligenta individer. Det har gått en vecka sen vi fick beskedet att vi skulle läggas ner. Ok det kom inte som en blixt från klar himmel, men vi var liksom inte beredd. Just nu känner jag mig varken anpassningsbar eller intelligent. Jag får helt enkelt plocka fram all motivation jag har för att jobba på även om jag vet att det leder fram till en obönhörlig nedläggning. 

Typ "Före upplysningen fick jag bära ved och hämta vatten. Efter upplysningen fick jag bära ved och hämta vatten." Det är väl inte riktigt så här det menas utan mer att; även om du får insikter måste du fortsätta att göra det grundläggande. Men det funkar även här då du måste göra det som var dag måste göras till den dag verksamheten upphör

Det känns som beslutet om nedläggning tagits i någon annan slags verklighet som är bortom vårt förstånd och lagar. Det för tanken osökt in på taoismen.

Människan följer jordens lagar.
Jorden följer himmelens lagar.
Universum följer Taos lagar.
Och Tao följer sig själv.

SCA står nog för urkraften i vårt mikrokosmos. Och nu ska Kartago utplånas.  Men frågan är. Vad är Tjärnvik? Är det verksamheten? Personalen? Lokalerna? eller hela betingelsen? Går det överhuvudtaget att utplåna?

Paradigmskiftet verkar hursomhelst vara här och då ramlar jag in på en artikel jag läste idag av Jan Gradvall. Det avhandlade U2´s arbete med albumet ACHTUNG BABY och de 5 omständigheterna som ledde fram till succén. Kanske kan det även skänka hopp till oss arbetare på Tjärviks Trä, Gnarp och kanske även kommunen. Även om jag är tveksam till det sistnämnda alternativet.:)

Punkt 1. DE "DÖDADE" DET GAMLA. Innovationen beskrevs av nationalekonomen Joseph Schumpeter som "kreativ förstörelse", dvs man måste utplåna det gamla för att ge plats åt det nya.

Punkt 2. DE VÅGADE RISKERA FÖRVIRRING. Förvirring ja, verkligen. Vi får försök att sätta andra ramar än ekonomiska då vi tänker. Det känns som try and error metoden passar bäst nu.

Punkt 3. DE BEGAV SIG AV TILL EN NY PLATS. Det kanske funkar för mig och det skulle absolut funka för kommunen.

Punkt 4. DE VÅGADE PROVA SAKER. Inga problem för mig och Gnarp.

Punkt 5. DE VAR INTE TVINGADE ÅTERUPPFINNA SIG SJÄLVA. Men det är vi.:)

God Kväll.

// Kröpen

Gnarp-Expo

La till ett projekt under just Lokala projekt på Gnarp.orgs Wiki sida. Gnarp-Expo är tänkt som en mötesplats för företag-företag och företag-konsumenter. Här kan du tipsa och lägga in producenter på hemmamarknaden. Både lokala tjänster och närproducerade produkter. Länk till Gnarp-Expo. Näringsidkare från hela kommunen är välkommen att lämna sina uppgifter eller har du ett bra tips kan du som konsument lägga dit en länk med eller utan undersida.:)


Ur profeten av Kahlil Gibran

”En kvinna som bar ett barn vid sitt bröst sade: ‘Tala till oss om Barnen.’
 
Och han sade:
 Era barn är inte era barn.
 De är söner och döttrar av Livets längtan efter sig själv.
 De kommer genom er men inte från er.
 Och fastän de lever hos er, tillhör de er ändå inte.
 
Ni kan ge dem er kärlek men inte era tankar ty de har sina egna tankar.
 Ni kan hysa deras kroppar men inte deras själar.
 Ty deras själar vistas i morgondagens hus
 som ni inte kan besöka, inte ens i era drömmar.
 Sträva att efterlikna dem, men försök inte att göra dem lika er.
 Ty livet vänder inte tillbaka och dröjer inte hos den dag som flytt.
 Ni är de bågar från vilka era barn sänds ut som levande pilar.
 Bågskytten ser målet på det oändligas stig och
Han böjer er med sin makt för att Hans pilar skall gå snabbt och långt.
 Låt er i glädje böjas i Bågskyttens hand.
 Ty liksom Han älskar pilen som flyger
älskar Han också den båge som är stadig.”

ur profeten av Kahlil Gibran


Om hur det stora kan rymmas i det lilla.




Juluppvisning 4/12 på ridklubben.

Välkommen på ridklubbens juluppvisning på söndag.




Arbete sökes.

God kväll

Det här är ett inlägg som jag önskar att jag inte skulle behöva skriva. Åtminstone inte under den närmaste två års perioden. Men nu står vi här med beskedet att Gallo Timber avvecklar och lägger ner vår arbetsplats Tjärnviks Trä. Det har varit ett privilegium att ha haft en i min mening trivsam och välavlönad arbetsplats på så nära håll. Det bästa har definitivt varit gemenskapen. Vår underhållsavdelning, de två skiftlagen i sågen och laget i sorteringen har genomsyrats av mycket jäklaranama och en proffsig inställning. Har det inte varit för det, är jag säker på att det varit färdig sågat för länge sen. Vi har haft en lyhörd arbetsledning och jobbat med en platt organisation och en levande dialog.

Men nu gick det inte längre. Brist på, och dyr råvara, en produktionskostnad som vi marginellt kunde påverka, som var helt beroende av investeringar vi ev kunnat få och ett fortsatt dåligt pris på den färdigsågade varan. Plus att de modernare sågverken också har problem med råvaruförsörjningen och att deras resultat är helt bundet till att de går för fullt.

Och nu står vi här, ett 40-tal arbetsglada, mestadels män och funderar på vår framtida försörjning. Läget kunde ha varit bättre. Vi ska ut och konkurera på en allt hårdare arbetsmarknad och vi är experter på sågning, torkning och virkeskvalitet. Det är för tillfället ingen framtidsbransch och även fast vi vet att vi kan så mycket mer, är det lätt att känna sig väldigt begränsad . Vi kommer att behöva allt ert stöd, hjälp och vägledning för att forma våra framtida liv.

Vi ska naturligtvis inte kasta yxan i sjön utan försöka se möjligheterna. Några av oss kommer säkert att erbjudas jobb inom koncernen eller kan någon annan verksamhet lokaliseras dit även om den inte är lika personalkrävande. Andra har kanske en bra ide som de inte fått den rätta anledningen att sjösätta, och redan om ett par år så kommer några säkert att tycka att det var det bästa som hänt dem. Men jag behöver bara gå till mig själv. Det är ett visst kaos i huvudet och bara tanken att inte cykla till Tjärnvik varje morgon smärtar.

Sa jag att jag sökte jobb? Välkommen om du har förslag.:)

RSS 2.0