Energi och livsmedelsförsörjning.

Jag såg en lite skrämmande föreläsning när jag åkte in till stan idag. Det handlade om mat och energi. Enligt den här föreläsaren var energiförbrukningen kontra jordbruksproduktion år 1920 "en energi in=tre matproduktion ut" idag är samma siffra "en energi in=en matproduktion ut" och ser man på en mattallrik idag är vad jag förstår siffran "sju energi in=en matproduktion ut" och det beror väl på hur mat packteras och fraktas långa sträckor. Föreläsaren säger att allt står och faller med tillgången på olja och ställer frågan om vad som händer när nästa energikris inträffar. Han menar att vi måste bygga upp en lokal livsmedelsförsörjning vilket han också ger exempel på. Har har t.ex. våra Burmesiska invandrare fantastiska färdigheter.
 
När jag jämnför det här med hur vi planerar idag med skolor och sjukvård så är det också uppbyggt mycket kring logistik som kräver energi/olja. Tänker vi fel, kommer det att gå åt skogen. Speciellt när sex milijarder människor ska ha mat. Föreläsaren gör en jämnförelse med Kuba när Sovjet slutade leverera olja. Det ledde nästan till hungersnöd innan man med hjäp av bl.a en australiensisk professor lyckades styra upp livsmedelsprduktionen. Ni kan ju ktitta på klippet själv.  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0