Postnummer

Jag kom och tänka på ett av Gabriel Brånbys förslag idag då jag var och postade en ridkavaj åt dottern. Adressen gick till en kommun som har kommunnamnet som postnummerort. Jag är, trots att många anser mig som gnarpsfanatiker inne på att använda sockennamnen i mindre utsträckning och mer begagna kommunnamnet och bynamnen. T.ex. Röde i Nordanstig eller Bjåsta i Nordanstig. Varför? Socknarna är den gamla administrationen, först kyrkorna och sen kom de borgerliga kommunerna. Kommunsammanslagningen gjordes 1974 men vi tänker fortfarande i de gamla banorna. Istället för bra enheter (skolor och äldreboenden) placerade på logistiskt bra platser är det av större vikt att de ligger i socknar som härstammar från de gamla indelningarna. Jag tror inte vi kommer att kunna tänka nordanstigstanken förrän vi är en del av en ännu större region men då är det så dax.
 
Kanske kunde vi börja med postnumren på förekommen anledning. Istället för att skriva 82077 GNARP kunde vi skriva 82077 NORDANSTIG eller som Gabriel föreslog ett gemensamt postnummer 82070 NORDANSTIG och skriva orten i adressfältet som jag gjorde idag. Vår adress skulle då bli.
Gnarp Ås 120
82070 NORDANSTIG

Kanske är det enklare vi behåller postnumren och skriver NORDANSTIG. Jag tycker att vi ska se på Nordanstig som en enda glesbefolkad stad och försöka lägga saker där det fungerar istället för att hålla på som vi gör idag och svälta ut varandra. Civilsamhället kommer att fortsätta utvecklas på de gamla sockenorterna men den offentligaservicen måste läggas där den blir kostnadseffektiv och tillgänglig. Vi måste koncentrera oss på kartan,  hur människor rör sig och vägarna om vi ska kunna bygga ett fungerande samhälle med tidsenliga enheter och inte stirra oss blinda på gamla instutioner. Byta postadress löser naturligtvis ingenting men det skulle åtminstone hjälpa tanken en bit på vägen. Det bästa är att du kan göra någonting åt det här med en gång. Skriv 82077 NORDANSTIG nästa gång du postar brev (om brevet ska till Gnarp, 82070 NORDANSTIG om det ska till Bergsjö) det kommer att fungera.:)

//Kröpen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0