820 77 NORDANSTIG

I veckan nådde mitt andra visionsförslag till kommunen Helahalsingland/HT. Det första av dem var förslaget om Rivning- och röjningsamnestin och det resulterade kanske i att det i sommar har blivit en liten rabatt då du kan beviljas gratis rivningslov då du vill riva fallfärdiga hus.
 
Då var det ju det här med att stärka Nordanstigsidentiteten, när jag tänkte närmare på saken så var den inte så stark och det beror nog mycket på att Nordanstig inte är någon lokal eller ett ställe. Jag har sagt tidigare att vi borde se på Nordanstig som en glest befolkad stad med olika boendemiljöer och vikten ska ligga på att våra enheter (skolor och äldreboenden) ska vara bra och vara placerade på logistiskt bra platser så medborgarnyttan blir så hög som möjligt. 
 
Det var då jag kom fram till postnummerförslaget som kanske kunde innebära att Nordanstig blev en plats. Så här såg det ut helt enkelt.
 
Idé, Stärka den kommunala identiteten
 
Motivering, Jag har ett förslag på hur vi kanske skulle kunne stärka den kommunala identiteten. Nästan alla nordanstigsbor om de inte är inflyttade är mer eller mindre sockenbor i sin identitet, men vi lever och verkar i en kommun. Många gånger tror jag det vore enklare att få samsyn i frågor om vi hade ett gemensam utgångspunkt. Jag föreslår att kommunen verkar för att vi behåller våra sockenpostnummer och avslutar med Nordanstig precis som när en stad har olika postnummerområden. Det här löser naturligtvis inte några problem men det kanske kan hjälpa tanken en bit på vägen.
 
Nu är inte meningen med det här att alla i socknarna och orterna i kommunen ska ge upp och lägga sig ner och dö utan tvärtom. Lokalt utvecklingsarbete ska skötas av orterna själva och alla ska känna att de har möjligheten att påverka sin plats framtid gärna med hjälp av kommunens utvecklingsmedel. Men då det kommer till enheterna och deras placering måste det till en gemensam tanke. 
 
I tisdags kom artikeln i HT http://helahalsingland.se/nordanstig/gnarp/1.6146518-vill-oka-nordanstigsandan 
och jag har fått oväntat positiva reaktioner på den. Under min tid på Gränsfors och Tjärnvik fick jag lära mig en sak av gubbarna. Gör du ett bra jobb då är det tyst men är det åt helvete får du höra det med en gång, och tyst har det har varit de senaste dagarna så ideén att stärka Nordanstigs identiteten är kanske inte så tokig.:)
 
//Kröpen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0