Midvinterglöd

http://helahalsingland.se/nordanstig/jattendal/1.5223991-fick-begarda-pengar-till-midvinterglod
 
Jag ser att det hettar till på Hela Halsingland i artikeln om Midvinterglöd så jag tänkte att det är på sin plats att jag motiverar de 29.000 jag yrkade på att stödja arangemanget med.
 
I mitt fall hade jag två alternativ. Föreslå en mindre summa eller yrka avslag. Vad jag kunde förstå så skulle evenemanget bli av i någon form oavsett om det fick stöd eller inte. Så jag bestämde mig att föreslå en mindre summa om jag fick chansen gå in som ordinarie i kommunstyrelsen. De frågor jag hade möjlighet att ställa fick bli avgörande. Tiden för att söka utvecklingsmedlen hade gått ut och skälen måste vara väldigt speciella för att kringgås, Mina frågor var bla. hur långt den sökande föreningen kommit i föreningsbildningen, om organisationsnummer erhållits osv, så efter lite övervägande fick det bli 29.000 tusen.
 
Varför inte 75.000 ?
 
Underlagen för beslut kunde ha varit bättre. Underlaget vad man ville göra i projektet var det inget fel på tvärtom, väldigt bra. Otydligt vad som är företaget, alternativ föreningens roll i evenemanget. Otydligt hur långt man kommit i föreningsbildningen i de underlag vi hade att fatta beslut ifrån. När bildades föreningen i förhållande till ansökningsdatum, fanns organisationsnummer?  Samt att om du bifaller exempelvis 100.000 till ett projekt då sätter du genast ribban för projektets omfång samtidigt som du blir delaktig och därmed indirekt ansvarig. Sväller då projektet och kostnader kan du blí tvingad att skjuta till mer pengar därför kan det vara bättre att börja med en mindre summa för om möjligt ha någon vingelmån.
 
Årstiden den 15 december är väl heller inte den vädersäkraste samt att det finns klara begränsningar hur stort ett evenemang kan bli den här tiden på året. Det värsta är väl med den hastighet sånna här beslut ska tas och då hopar sig frågetecknen. Det här tycker jag att det inbyggda lärandet skulle ha lärt oss. Snabba beslut=dåliga beslut(Det finns undantag. Jag hoppas att det här är ett sådant).
 
Ok, det var lite om mina tankar kring det här, ställ gärna frågor.
 
//Kröpen

Kommentarer
Postat av: Karl-Erik Nordlund

De flesta människor vet inte vad det handlar om.
Det måste finnas någon sorts policy vad man kan ge i bidrag. Tänk om alla andra föreningar kommer och begär bidrag för sina verksamheter.
Varför får en viss kategori människor fritt inträde?

2012-10-26 @ 19:15:48
Postat av: Kröpen

Ja det är ett märkligt upplägg. Kanske vill de anställda också vara delaktiga och ha inflytande över aktiviteterna de få gånger det tillsätts medel med det argumentet att de bjuds på gratis inträde. Regler för sista ansökningsdatum finns då det gäller utvecklingsmedlen. Är ansökan inlämnad i rätt tid och något är oklart går det i vissa fall att inkomma med kompletteringar men då är det ändå sista datum som gäller. Visst reglerna kunde kanske vara tydligare. *Bidragsberättigad är registrerad förening, organisation eller liknande som
bedriver verksamhet i Nordanstigs kommun. Eller liknande kan i princip vara vad som helst. Men datumet måste rimligtvis vara detsamma för alla.

2012-10-26 @ 21:12:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0