Åstjärn Åsvallen Bodmyra Villsjön mm


Jo, i Gnarp har vi ett dunderfint naturområde nordväst om byn. Vi har Åstjärn med sina fiskeupplevelser. Fäbodvallar Åsvallen, Nybovallen, Gällstavallen, Frästavallen och Vallenbodarna. Vid Åsvallen ligger den unika Bomyran som nu blivit naturreservat och längs Bomyran går stigen till Villsjön och Trollssved. Även Gårdsjön ligger inom räckhåll. Säkert finns oxå intressanta fornminnen. Det har pratats om att rusta upp Vallstigen och det vandras, cyklas, åks skidor och rids redan nu i området. Jag har tänkt att Bomyran är ju verkligen nått som är sevärt men namnet säger inte så mycket om var det är beläget. Det var då jag kom på att hela området skulle ges ett samlingsnamn som oxå kunde funka när turister gästar Gnarp så att området kan göras överskådligt i en broschyr eller karta.

 


Jag tänkte fråga mina läsare om ni har några namnförslag. Jag har klurat lite. Vi har Gnarpsbaden. Området kunde kanske kallas Gnarpsparken. Ja jag vet inte. Kom med förslag. Det här ska ju inte vara nått namn det ska skyltas med kanske, utan mer en benämning i folkmun.

Sven Normans material om Bodmyran Tryck här..

Bodmyran text och bilder från länsstyrelsen. Tryck här..


En rolig episod. När en kille skulle hämta vår TV för ett garantijobb i höstas ställde han GPSen på Ås. Jag tyckte hans tid var väl tilltagen. När jag äntligen fick tag på honom i telefon en halvtimme efter utsatt tid var han i full panik och sa att han var på en fäbovall med små stugor runt omkring.:)

//Kröpen

Jag hittade en kartbild över fornminnen över området hos Riksantikvarieämbetet.





Så här kunde det te sig. Men här behövs tid, tankar och nätverkande.:)




Kommentarer
Postat av: frk Karlsson

Nôr i berge kanske skulle vara ett bra namn.

Alltså norr i berget.

Vi har ju Norr om ån. Norromå.

Eller kanske Väst i berge. Väst i berget.

Inte vet jag.

Det ligger ju höglänt alla dom där ställena.

2012-03-17 @ 10:45:08
URL: http://www.frkkarlsson.se
Postat av: Andreas Bertils

Bra initiativ,



Gnarpsparken är väldigt enkelt och det är enkla namn som oftast slår, rent marknadsföringsmässigt (market theory). Funderade på substantiv och adjektiv som jag känner då jag befinner mig på dessa platser. Exempelvis lugn, harmoni, stilla, stiltje, ro, rofylld, rofylldhet, tillflykt, frid, fridfull, mjölksyra ( =)har ofta det då jag personligen befinner mig på dessa platser, efter exempelvis ett löppass) etc.

Namnförslagen skulle då kunna vara, Gnarpslugnet (lite likt Falun), Gnarpsstiltjet, Stiltjegnarp, Parkrofyllt (låter som en tandläkarterm), Park-stiltjet, Park-harmoni.

En språklig detalj i din text, när du skriver ” Säkert finns oxå intressanta fornminnen”, här upplevs det som att det kanske finns fornminnen (Säkert förvandlas i sammanhanget till tvekan). Då är det bättre att säga att ”Det finns fornminnen”, det blir ett kontextuellt dilemma.



Hörs

Abdreas Bertils

2012-03-17 @ 11:16:43
Postat av: Andreas Bertils

he, he,

Här kommer jag med språkliga tips och själv skriver jag som en "påse skridskor" som Jerker Bylin skulle ha sagt.



//Andreas (Abdreas)

2012-03-17 @ 11:19:50
Postat av: Kröpen

Jag ska kolla vilka fornminnen som ligger där. Jag kan skärmdumpa en karta möjligen.:)

2012-03-17 @ 11:29:08
Postat av: Sven Norman

I Naurskyddsföreningen jobbar vi f.n. med att rusta upp Kustleden, som anlades år 2000 men sedan fått förfalla utan underhåll. Vi har gjort en omfattande kartläggning från Galtström i norr till Sågtäkten i söder och noterat samtliga åtgärder, som behöver göras. Vi kommer också att ändra ledens dragning på några ställen. Till leden görs också en folder med ledkarta, texter och bilder om sevärdheter längs leden. Själva uppmärkningen börjar vi nu i vår och hela arbetet ska vara klart senast under nästa år.

Arbetet görs med hjälp av Lokala Naturvårdesmedel (LONA) som kommunen på vårt initiativ har sökt.

Ulf Sundblad har informerat mig om att han nu ska hjälpa kommunen med en ny ansökan om medel för upprustning av leder. Hoppas att Vallstigen finns med där. Även den gjordes för många år sedan men eftersom inget underhåll har funnits har den fått förfalla så att det nu är nästan omöjligt att hitta den. Vi har otroligt mycket att visa upp av kultur och natur i vår kommun men tyvärr har vi ingen som jobbar med utveckling av kommunen inom de här områdena, som jag anser vara en av de största utvcklingspotentialerna vi har. Men den kommunala kompetensen inom det här området är så gott som noll.

2012-03-17 @ 15:40:52
Postat av: Sven Norman

Jag glömde lite i mitt tidigare inlägg, så här kommer ett tillägg! Om Bodmyran går också att läsa på mitt blogginlägg 20 jan 2011. Bodmyrans (och Gulåsens)naturreservat finns även med i den nya broschyren "Sevärdheter i Nordanstigs natur", som initierats och gjorts av Naturskyddsföreningen med hjälp av kommunala utvecklingsmedel. Den utges på en offentlig träff om turism på Nordanstigs Turistbyrå i Jättendal på kvällen 3 april.

2012-03-17 @ 16:05:38
Postat av: Kröpen

Tack Sven. Vi har mycket att visa upp här i kommunen. Jag har funderat en hel del på hur det ska paketeras. Jag lägger hit en länk till ditt material om Bodmyran. Jag har användt det i Gnarps wikin i länken om just Bodmyran.

2012-03-17 @ 16:43:09
Postat av: frk Karlsson

Vart tar man reda på VAD fornminnena består av?

2012-03-18 @ 21:14:43
URL: http://www.frkkarlsson.se
Postat av: Kröpen

Information finns på riksantikvarieämbetets hemsida. Det är lite marigt att hitta objekten men med lite träning går det. Svårast är det när det är många på ett ställe.:) http://www.raa.se/cms/extern/index.html

2012-03-18 @ 21:49:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0