Rivnings och röjnings möjlighet.

Jag la in ett visionsförslag i kommunens förslagslåda "Nordanstig Natuligtvis-Här förverkligar du dina livsdrömmar" Det går i korthet ut på att kommuninnevånare som har viljan men inte förmågan att komma till rätta med div miljöproblematik kan ansöka hos kommunen för att få hjälp med problemet. Samtidigt finns chansen att på något sätt knyta ett arbetsmarknadsprojekt till aktiviteterna och arbetslösa finns det gott om, jag är själv snart där. Jag blev rätt nervös när HT´s reporter ringde och ställde frågor om förslaget, för risken att bli missförståd är stor.

Men det blev precis tvärtom. Artikeln blev mycket bättre än förslaget. Mer nyanserad och jag fick chansen att verka fram hur det kunde fungera i praktiken. En av frågorna som inte redovisades i tidningen var om det inte skulle bli väldigt dyrt för kommunen men det är där jag hoppas på att varje åtgärd ska återbetala sig i en mer inbjudande kommun. Och med de stora husen i kommunen får vi förr eller senare ändå börja riva. Det finns ingen ekonomi i dem längre. Driftskostnaderna och energieffektiviseringar är dyra och risken är att de lämnas helt tomma framöver. Och sist men inte minst. Har vi visionen måste kommunens arbete matcha den

Jag har fått några positiva vibbar och det tycker jag är kul. Här är länken till artikeln i Hela Halsingland. http://helahalsingland.se/nordanstig/1.4372567-vision-aven-for-fallfardiga-byggnader

//Kröpen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0