Värdenätverk

Idag när många av våra basindustrier försvunnit så är vi många som hamnat i ett tillsynes hopplöst läge. Produktionsjobben försvinner, rationaliseras och effektiviseras. Arbetslösheten breder ut sig. Famtiden verkar efterfråga specialkompetenser. Kanske inte det jätteavancerade men man behöver vara duktig på något, tex ett modernt hantverksyrke eller något annat unikt. En människas hobby kan mycket väl bli en framtida försörjning både för individen och ett helt nätverk.
 
Om vi tänker sig samarbetande människor och småföretag som i en kedja. Och de hjälper varandra att skapa ett mervärde. tex gör en bra produkt eller tjänst. Då gäller det att försöka bli en länk, eller ingå i en länk i det värdenätverket. En fråga jag tycker man kan ställa sig är. Vem eller vilka kan jag hjälpa för att skapa ett mervärde för alla inblandade i en kedja. Och som dessutom gynnar mig själv?
 
Det behöver inte bara vara ett värdenätverk. Det kan vara flera som samtidigt samverkar med varandra. Tidigare har mycket av tänket varit, vad kan jag göra för att bli framgångsrik? Det som måste göras annorlunda idag är att vi måste hjäpas åt och ge varandra näring för att växla upp kraften i ideerna så att det på sikt gynnar, och gör hela nätverket framgångsrikt.  Jag tror oxå på de ekonomiskaföreningarna. De verkar lokalt, människor hjälper, och skapar ett värde för varandra. Ägandet är lokalt och jobben stannar så länge det finns avsättning för tjänsten. Tillsammans kan vi bli starka lokalt och ge varandra trygghet.
 
Jag uppdaterar med en länk i ämnet. http://cio.idg.se/2.1782/1.449059/fran-vardekedjor-till-vardenatverk
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0