Bergsjö-Den tongivande byn.

Måste bara skriva några rader om det här. Många tycker att lokal byaytveckling leder till byapolitik och byatänk vilket är en styggelse i politiska kretsar. En kommun är sällan starkare än sitt största samhälle men i Nordanstig har det varit så i många år. Det är väl snarare så att de flesta utanför centralorten dragit ett likhetstecknet att Bergsjö=Nordanstig. Det här har bla vi i Nordanstigs fronten försökt påpeka och påverka. Eftersom Gnarp är vår hemort har vi jobbat lite med att sätta Gnarp på kartan med diverse aktiviteter. Några har sagt att det är sånt där som leder till byafejder och byapolitik. Och jag har oxå hävdat att om Bergsjö vill ha utveckling måste de ta saken i egna händer och inte tillförlita sig på kommunen. Det finns en risk att ett sånt förhållande bara blir livsuppehållande och idefattigt. Nått som driver övriga kommuninnevånare till vansinne.

Till min stora lycka såg jag ett banbrott idag. I HT gör Bergsjöbona gemensam sak och lyfter fram Bergsjö som ett eget varumärke i en helsidesannons. De gör det dessutom med en nyframtagen payoff. "Bergsjö-Den tongivande byn". Jag blev jätteglag och säkert många med mig som förstått det här. Om Bergsjö utvecklas, lyckas och går fram som egen ort kommer det att uppskattas av alla i hela kommunen. Därför ska oxå kommunen förstå nyttan med medborgardemmokrati och lokal byautveckling. Mer sånna här initiativ i alla orter och byar i kommunen. Låt oss slå varandra med häpnad, då kommer vi oxå att uppskatta varandra. Det är inte ofta jag ger Bergsjö fem stjärnor, men det tänker jag göra idag. Bravo!:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0