Effektiv Ineffektivitet.

Nederbörd jämnar ut sig över tid. Det gör temperatur också. Jag är en en excentrisk person. Soptunnemodellen känns helt logisk för mig. -Jaha var det igår? Det missade jag. -Jaha är lördagen den femtonde på en torsdag?
-Jaha, hänger bilnyckeln hemma i nyckelskåpet? Då jag har liftat till Hudiksvall för att hämta bilen 

Ärligt, jag börjar vänja mig. Det har alltid varit så här och kommer så att förbli. Man får försöka fokusera på det bra som i alla fall kommer ut ur soppan. Bryta ihop och gå vidare liksom. Finns det några bevis att det kan komma något konkret ur någonting oorganiserat. I det sammanhanget vill jag framhålla kommunstyrelsens överklagande av vargfri kommun som kom in en dag för sent. Ibland kan ineffektivitet vara effektiv. Lite som lotteri.  Allt jämnar ut sig, det tar bara lite tid.:)

Kommentarer
Postat av: Sven Norman

En tanke dök upp hos mig. Kan det vara så väl att det inom kommunkontorets väggar finns någon klok person, som såg till att överklagan gick in för sent bara för att få bort denna pinsamma historia från den kommunala dagordningen?

2010-11-26 @ 14:19:09
Postat av: Sverker Söderström

Vargfrågan har tyvärr skadat kommunen för många år framåt. Norman skriver "pinsam historia" och det är försiktigt. Jag skäms över att vara Nordanstigsbo. Det är bedrövligt att kommunen, med politiker och tjänstemän, helt verkar sakna juridisk kompetens. Det finns ett kommunförbund, som kommunen betalar för, att vända sig till för att slippa tragedier typ vargfrågan.



2010-11-26 @ 16:08:49
Postat av: Kröpen

Ja det har jag oxå funderat ända sen nyheten kom. Vad jag förstår så drevs frågan om vargfri kommun av politikerna själva utan tjänstemanna medverkan( Ingen av dom ville nog kännas vid det. Kanske gav någon glömskan en knuff framåt genom att sitta lite passiv. Det kan ju ha fungerat den här gången.:) Vad bra du var på radion Sven förresten Var du på visionsträffen igår? I såna fall var det bra?

2010-11-26 @ 16:14:06
Postat av: Sven Norman

Ja, vargfrågan har onekligen givit oss mycket bad will. Jag var i Stockholm för ett par veckor sedan på en konferens och när jag talade om att jag kom från Nordanstig fick jag en del att förklara. Och det har jag råkat ut för tidigare också. Tyvärr är vi ordentligt förlöjligade och det kan inga visioner i världen ändra på.

Jo, jag var med på visionsträffen. Det var ett bra upplägg där 10 personer, de flesta ej i kommunens tjänst, fick inleda med att under 4 minuter berätta om idéer och projekt m m som gjorts, pågår eller planeras inom kommunen. Därefter fanns dessa personer + några till vid var sitt bord där alla under det efterföljande "minglet" kunde besöka de bord de kände mest för och ville veta mer om efter kortanförandena Det gav en hyfsad bild över aktiviteter som är på gång inom kommunen och jag tycker att en del av dem är väldigt hoppingivande.

Men sedan var det också en hel del "frälsningsmöte" och "hurra vad vi är bra" över det hela (inte ord om vargkatastrofen.) Här hade jag önskat lite mer jordnära verklighetsförankring, på det sätt jag och andra, som inte sitter i kommunhuset, upplever det. Jag menar inte att kritisera och svärta ner utan lite mer konstruktiv diskussion om vad vi behöver förbättra och hur vi ska göra det. Även kommunens roll behöver diskuteras mer. Hoppas det kan bli lite av det också på kommande visionsträffar.



2010-11-26 @ 17:20:58
Postat av: Sverker Söderström

Bäste Kröpen.



Du arbetar ju på Tjärnviks som på sikt är hotat av avveckling.(ST 26/11. På vilket sätt finns kommunens visionsarbete/Nordanstigs Utveckling hos er? Är kontakter etablerade?

Finns krafter för att skapa ett hyvleri i de lediga lokalerna? Finns kontakter med SCA Timber direkt eller genom Nordanstigs Utveckling/kommunen? Eller är det så att NU/kommunen inte är med på planen?

Det här är viktiga frågor som inte kan gömmas under visionära finord.

2010-11-28 @ 12:27:32
Postat av: Kröpen

Ja jag vet inte riktigt hur de ligger till med kontakterna med Nordanstigs-utveckling. Jag vet att vi haft besök därifrån tidigare men vet inte nått om hur det jobbas. Jag har ju ingen framträdande roll på Tjärvik vare sig i organisationen eller fackligt och efter som jag är och petar på så många ställen är min arbetsplats ett ställe jag valt att ligga lågt på. Visst kan det tyckas att vi är hotade på sikt men det har vi iaf varit om inte råvarusituationen hade förbättras iom sista fusionen. Informationen hitils har varit bra och det känns som raka puckar både om positiva och negativa saker. Men visst är det bekymmersamt för kommunen och den om någon måste ta initiativet till en löpande dialog. Lite oroväckande är det om man ser till hanteringen av Trima-lokalen där Ålö- koncernen och kommunen inte verkar tala samma språk. Jag läste kommunens närinslivsdokument igår och de är de nog inga större fel på. Frågan är om vi har kompetensen. Det krävs ett djävulskt förvandlingsnummer för att lyfta den här kommunen. Det första som krävs från kommunens sida är självkännedom och insikten om att vi har minimala resurser. Och försöka göra vårt bästa av de små förutsättningar vi har. Någon måste kunna kliva ner från piedestalen och ta de socialakontakterna med alla parter. För resursen människan är nog den enda kraften vi har att jobba med näringsfrågorna.

2010-11-28 @ 16:05:17
Postat av: Kröpen

Jag kan ta ett exempel. När Gränsfors gått i konkurs och tio personer blev arbetslösa var Åke kommunalråd. I ett desperat försök åkte han ner på Svedbro smide och pratade med Gabriel Brånby. Den sociala kontakten var framgångsrik. Men det går nog 999 misslyckade försök på tusen.:)

2010-11-28 @ 16:10:55
Postat av: Kröpen

Det är bara inse att det är skarpt läge för kommunen och nu gäller det att vända på varje sten. Ett initiativ skulle tas till att sätta samman lokala utvecklingsgrupper där det finns förutsättningar att sätta ihop sådana. De intresserade som anmäler sig till grupperna får i uppdrag att jobba med närings- och boendefrågor med en träff i månaden samt gemensamma träffar vid behov tillsammans med näringslivsenheten. Det här skulle sporra till en liten tävlan mellan grupperna och antalet skulle öka chanserna till ett ev genombrott.



2010-11-28 @ 16:34:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0