Livsbetingelserna i kommunen.

Att dra in högstadieundervisningen i Harmånger är en dålig ide som kommer att få deprimerande konsekvenser för kommunen. Jag har träffat en hel del kommuninnevånare i helgen och jag kan bara konstatera att förtroendet för kommunen och vad den kan uträtta är under noll. Den var inte hög innan vargförbud och skolnedläggning heller kan tilläggas. Vi ska tvingas in i en zon som vi normalt inte rör oss i annat än när vi är sjuk eller måste uppsöka tandläkaren. Och vår zon har dessutom fler elever.

Den här åtgärden kommer i en tid då en friskola också är på väg att etableras i samma zon. Och statsregionerna lockar med en hel parlett med friskolor. Har inte kommunen haft anledning att skräddarsy undervisningspaketen förr så är det högst nödvändigt nu.

Hur tänker dom? Politik har alltid bestått av piskor och morötter. Det gamla verktyget piskan har idag förpassats långt in i garderoben. Det som återstår är moroten. Och ska det jobbas med moroten måste man bli attraktiv. Och det är det här 16 stycken tidigare 17 stycken kommuninnevånare inte har förstått. Tankeverksamheten måste ha lämnats kvar i garderoben tillsammans med piskan. Jag säger som Homer Simson "Alla som jag piskar överger mig"



Kommentarer
Postat av: Kröpen

Ett litet tillägg till bloggen.

Vi ska inte ge tjänstemännen vars utredningar lett fram till skolbeslutet skulden. Det är kommunen själv som rekryterat dem. Och vem vet målbilden kanske var att öka motsättningarna mellan kommundelarna och till sist radera hela kommunen.



Det spelar ingen roll att det på medborgarnivå kommer fram utmärkta idéer när de diskvalificeras av den här destruktiva utvecklingen.

2010-05-23 @ 12:10:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0