Funderingar i elfte timmen.
Min fråga är skulle vi på något sätt kunna behålla de här eleverna i kommunen? Kan vi på nått sätt skräddarsy ett paket så att de kan gå kvar här hemma. Ser man till sydöstra hörnet skulle det räcka med en klass i varje årskurs och det skulle inte behövas så många salar. Backens huvudkropp skulle vara tillräcklig och där finns även specialsalarna. Vi drev högstadieskola i Hassela i många år och det finns erfarenheter inom kommunen att driva en liten enhet. Kanske skulle vi kunna använda oss av samma fina teknik som är tänkt att ersätta hemspråks undervisningen från Bergsjö + en eller två lärare/handledare per/dag och klass. Vi lever ju i en helt ny tid med helt andra hjälpmedel. Med ny teknik kan vi tom göra det lönsamt att behålla eleverna. Och dessutom behöver inte de berörda orterna förlora så mycket av service och attraktionskraft.
För ca tio år sen skötte ett gäng gnarpsgrabbar jag hade hand om på bordtennisen sina högstadiestudier på via datorn och modemuppkoppling (First class) mot sina lärare hemifrån någon dag i veckan och tiden kan inte ha gått baklänges sen dess. Idag har vi i kommunen lagt all fokus på att all undervisning ska skötas fysiskt med hjäp av busstransporter. Det är ju därför vi investerat i bla bredband för att vi ska slippa förflytta oss fysiskt och kunna kommunicera via länk. Det är sak samma om det gäller undervisning inom kommunen eller mot Uppsala. Visst har skolan lovat att vi föräldrar ska få information den elektroniska vägen men den fungerar lika bra då det gäller undervisning och dessutom åt bägge hållen. Hur gick det då för de här pionjärerna som hade hemundervisning via datorn. Ja han jag känner befinner sig på Chalmers om han inte är färdig vid det här laget. De andra kan jag inte svara för.
Så åter igen. Leta gärna lösningar så vi har en möjlighet att behålla de här eleverna fortsättningsvis Även ett initiativ av exempelvis Stocka friskola kunde vara en intressant lösning. Det är lika enkelt att nå Stocka från Harmånger som tvärtom. Skulle eleverna i ett sånt scenario välja Stocka skulle pengarna åtminstone stanna i kommunen. Vi behöver bara vara lite kreativa och vi får heller inte glömma bort att med större enheter får vi den stora skolans nackdelar.
Skriv gärna vad du tycker här nere. Dialogen är viktig oavsett vilken åsikt du har.
Relaterade länkar nedan.
Undervisning möjlig på distans
http://helahalsingland.se/nordanstig/1.2526026-undervisning-mojlig-pa-distans
Skolchef sågar högstadieförslag
http://helahalsingland.se/nordanstig/1.1963783-skolchef-sagar-hogstadieforslag
Hej!
Pajala kommun har under många år topprankats hos Skolverket. Det finns redan fungerande modeller och jag har, tidigare, föreslagit att vi ska följa goda exempel.
http://www.uusitalo.net/muodoslompolo/nyheter-20050121.htm
Intressanta aspekter du har Anders. Nog är det möjligt att åstadkomma det du visar på, men att starta upp någon kommunal skola ytterligare är väl knappast möjligt. Antagligen kommer der heldre att minska någon ytterligare. Växaskolan verkar få många anmälningar av elever och Hosiannaskolan kommer säkert att öka sina elevantal. Ett flertal elever gått från den kommunala skolan och utvecklats vid byte till den skolan enligt föräldrar.
Lyckat ill att få fler barn att stanna i skolor i Nordanstig Anders.
En sån här lösning förutsätter ju också att Harmånger, Stocka och Ström är tillfreds med att en stor enhet förvandlas till en liten. Men det finns fördelar med små enheter. Lärarnas inflytande blir större. På större skolor är det lätt att subkulturen får ett större inflytande på eleverna än lärarkåren. Det här kan man förstås undvika genom att dela in undervisningen i grupper som nu också är på förslag vid Nya skolan. Men ändå. Bra länk förresten Bengt.:)