Nordanstig, gärna i lust, men i nöd. Nej Tack.!

I en insändare i dagens HT skriver Maria Karstöm en insändare angående att Folkpartiet som enda parti driver frågan om en sammanslagning, alternativ delning av Nordanstigs kommun. Bara tanken beskrivs som Utomordentligt fånig. Nu är nog inte Folkpartiet eller dess medlemmar de enda som tänkt med tanken genom åren när apatin infunnit sig emellanåt. Nu säger jag inte att kommunen ska delas. Men jag tycker inte att det går att låsa sig i frågan. Vi måste alltid vara öppen för förändringar. Ta tex. alla kommunens föreningar. Ärligt talat vad vore Nordanstig utan sina ideella föreningar i alla dess former. Kanske bidrar dom till 50-60% av kommunens attraktionskraft. Då överdriver jag inte. Jag tror bara att några inte förstått det än. Om förutsättningarna för lokalbidrag, anläggningsbidrag och Kommunala delen av LOK-stödet förändras till det sämre för att kommunen pågrund av sin litenhet inte har möjlighet att hålla sig med lagstadgade specialkompetenser och klara basverksamheten pga av en minskad skattekraft måste alternativet om ny kommunindelning absolut vägas in. I föreningarna är skillnaden mellan nöd och lust hårfin, så lås er inte i tanken. Jag har ofta anklagats för att vara lokalpatriot men i den här frågan är mina ögon vidöppna. Och det är alltid medborgarnas bästa som måste komma i första rummet och inte i första hand att en kommun ska fortleva. Länk till insändaren nedan.

http://helahalsingland.se/asiktstorget/insandare/1.1490278






Kommentarer
Postat av: Göran Thybäck

Det ligger någonting vad du säger!

2009-11-06 @ 20:17:27
URL: http://thyback.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0