Växa-skolan och några saker jag funderar över.

I Bergsjö har en grupp lärare tagit initiativet till att starta en friskola; Växa-skolan. Det har jag inget problem med kul med friska ideer. Är det bra för eleverna så är det BRA.

Vad jag inte riktigt förstår är hur verksamheten ska gynna den kommunala skolan som "kraftsamlar i Bergsjö" om det nu är som Växa-skolan skriver i dokumentet har ambitioner att utöka med ett eget högstadium.
Så vida inte verksamheten ska drivas parallellt i Nordanstigkommuns egen högstadieskolas lokaler.

Vi vet att möjligheterna att investera i den nya kommunala högstadiets lokaler är små och än mindre måste det bli om ytterligare en skola som ska dela på skolpengen. Ok ska hela skolverksamheten i Bergsjö drivas i Växas regi kommer det att fungera. Om inte så är det kanske dags att titta på Harmångers alternativet igen för kommunens del.

Så här såg Växa-skolans dokument ut 1/12 klockan 19.45.

Till Växa-skolans dokument och intresse anmälan.  www.vaxaskolan.se

För att bedriva en god skolverksamhet och erbjuda ett lärande för livet krävs att skolan drivs med ett långsiktigt mål. Detta för att skapa en trygghet hos elever, föräldrar och lärare. Ständigt återkommande förändringar av den ena eller andra anledningen gynnar inte skolan som organisation.

I den offentliga diskussionen i Sverige i dag råder någon slags mening att "om vi hade bättre pedagoger", skulle situationen i skolan inte behöva vara så illa, som den är idag. Men sanningen är den att - medan man gärna lägger ansvaret på lärarna och pedagogerna - är det sällan eller aldrig som dessa har mandat eller ens verktyg att påverka.

Här i Nordanstig tänker vi nu starta en skola som ska drivas av lärare. Den kommer att sätta långsiktighet och kvalité i främsta rummet. Skolan kommer inte att drivas med ett vinstsyfte, eventuella vinster kommer att återinvesteras i verksamheten, vilket valet av organisationsform kommer att garantera.

I Nordanstigs Vision 2020 framgår ett flertal punkter som man menar behövs för att göra kommunen attraktiv, såsom ökad valfrihet, förenklad samverkan, miljötänkande, ta tillvara engagemang och idéer hos medborgarna. Växaskolan är vårt sätt att göra just detta.

Skolan kommer att ligga i Bergsjö. Eftersom den kommunala skolan kraftsamlar dit så uppskattar vi att bäst förutsättningar för en F-9-skola kommer att finnas där. Vi kommer att börja med F-6 och sedan växa efterhand eleverna blir äldre. Fler elever kommer in underifrån och vi har god tid på oss att ordna med salar som krävs för de praktiska ämnena. Vi kommer att ta emot elever från hela Nordanstig och vi kommer att erbjuda Fritidsverksamhet för dem som så önskar. Skolan kommer att ha en friskvårdsprofil. Vi tänker servera lokalt tillagad mat gjord på lokalt producerade råvaror, så långt det är möjligt. Våra tilltänkta lärare är i dagsläget verksamma i kommunen. Skolan öppnar höstterminen 2011.

Det vi nu vill veta är hur stort intresse det finns för denna skola. Vi måste i vår ansökan till Skolinspektionen ange elevunderlag samt beskriva hur vi tänkt lösa lokalfrågan. Därför ber vi nu att du som är intresserad fyller i uppgifterna i fälten nedan och trycker på "Skicka". Tack på förhand!

 


Kommentarer
Postat av: Ove Wallberg

Dina synpunkter Anders är verkligen relevanta.



Här jag läser om växaskolans ambitioner om ett bättre lärande och en trygghat för lärare och elever så undrar jag vad som ligger bakom.



Om den kommunala skolan fungerar bra, om lärarna har har samsyn och om kvalitén i och arbetssätte i skolan i Bergsjö så borde det göra att altenativa skolor inte skulle behövas.

Jag menar att jag inte är emot fristående skolor, men varför etablering av friskola i en kommun med vikande elevunderlag.

Tittar men på det s.k. demografiträdet i kommunen så ser man att det finns för få människor mellan 20 och 45 år. Alltså kommer inte antalet elever att öka om inget mycket oförutsett inrtäffar.



Ove Wallberg

2009-12-03 @ 11:58:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0